Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. oktober 2003.
Noget tyder på, at der trods nedskæringer stadig er for mange ansatte i konsulentbranchen.
Både omsætning og indtjening er faldet, og der er også færre medarbejdere. Men måske er der stadig for mange ansatte. Tabellen herunder antyder, at de konsulenthuse, der har skåret dybest i medarbejderrækkerne, også er dem, der kommer ud med de bedste resultater.
Mærsk Data er for eksempel næsten 400 færre ansatte i dag end for et år siden. Samtidig har de forbedret både omsætning og resultat. Framfab har også skåret i medarbejderstaben og kommer ud med et markant bedre resultat end sidste år: Et underskud på over 76 millioner kroner er vendt til et beskedent overskud. Også Accenture skiller sig ud som et af de konsulenthuse, der har brugt tiden fornuftigt med at flerdoble omsætning og resultat.
WM-data kommer ud med et endnu større underskud end sidste år og har i dag godt 300 færre ansatte, ligesom Aston Business Solutions også har haft et katastrofeår. Sammen med Fujitsu Invia tegner Aston sig for de største negative resultater med henholdsvis 317,7 millioner og 266 millioner kroner i underskud. Begge virksomheder har pæne omsætningstal og ligger på henholdsvis 13. og fjerdepladsen på Top 100-listen, men overskud er der ikke noget af, tværtimod.
De 28 største konsulenthuse har siden sidste år omsat for omkring halvanden milliard kroner mindre, men den samlede opgørelse viser, at der kun er godt 300 færre ansatte i konsulenthusene, fra 8.669 ansatte sidste år til 8.348 i år.
Bokse:
De 28 største konsulenthuse samlet
Omsætning i mio. kr. 12.066
Omsætning året før mio. kr. 13.524
Resultat af primær drift mio. kr. * 372
Årets resultat i mio. kr. * -497
Resultat året før mio. kr.* -210
Antal ansatte * 8.348
Antal ansatte året før * 8.669
Driftsresultat pr. ansat i tusinde kroner * 45
* Eksklusive selskabet IBM, der ikke har tilgængelige nøgletal, og hvis omsætning udgør 26,8 procent af den samlede omsætning hos de 28.
Noget galt i hovedet
- Jeg har altid lagt meget vægt på, at man kun skal bruge konsulentbistand i ekstreme situationer. Den viden, man skal bruge i en virksomhed, skal sidde i chefernes hoved. Ellers er der noget galt med dem.
Det sagde Jørgen Lindegaard for tre år siden til Børsens Nyhedsmagasin (nu Berlingskes), om boomet i konsulentbranchen. Lindegaard var dengang administrerende direktør i GN Store Nord, i dag er han koncernchef i SAS.