Fejl på mobiltelefoner giver plads til nye producenter

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. maj 2003.


Sydkoreanske LG Electronics forventer at kunne skaffe sig plads på det konkurrenceprægede danske mobilmarked med flere farver og færre fejl.

Asiatisk invasion
Det er med mobiltelefoner som i fodbold: Man kan nå langt ved at profitere af andres fejl. Den koreanske mobilproducent LG Electronics mener, at flere af de store mobilproducenters telefoner efterhånden er så fejlbehæftede, at det kan åbne for nye producenter. LG Electronics er på vej ind på det nordiske mobilmarked, som for en stor dels vedkommende allerede er dækket af europæiske producenter. I Danmark havde 83,2 procent af indbyggerne således mobiltelefon med udgangen af sidste år, og andelen har traditionelt været lidt højere i de øvrige nordiske lande.- Fejlene er det største irritationsmoment for sælgerne i butikkerne. Større forhandlere må have en særlig afdeling til at tage sig af reklamationer, og det er tungt at administrere. På LG Electronics fabrikker i den sydkoreanske kultur er to procent fejl uacceptabelt, og LG Electronics arbejder mod at nå en fejlrate på en promille. Vi regner med, at det kommer til at gøre en forskel, når sælgerne i butikkerne begynder at lægge mærke til, at de ikke får disse telefoner tilbage, siger nordisk salgschef Christian Norder fra LG Electronics. Der har længe cirkuleret rygter om store fejlprocenter i mobiltelefonerne, men det har været svært at få dokumenteret problemets størrelse. Når offentligheden har fået oplysninger, har det netop været, når forhandlerne har tabt tålmodigheden. Sidste år opav TDC at forhandle Nokias 8310 i telebutikkerne, og tidligere er fejl på den finske producents 8210, 3310 og 3330 blevet kendt efter pres fra tyske forhandlere.

Sælgernes hjerter
Selskabet regner generelt med, at det er i butikkerne, de skal vinde fodfæste på det nordiske marked.
- Vi lancerer telefoner, der er med i den teknologiske front ved at have omkring 6.500 farver i displayet, hvor mange af konkurrenterne har 4-5.000 farver. Måske betyder antallet af farver ikke så meget for kunderne, men sælgerne forstår, hvad det betyder, og de vil kunne lægge telefonerne ved siden af hinanden. Man må vinde sælgerne hjerter for at komme ind på mobilmarkedet, siger Christian Norder. Endelig forventer Christian Norder, at LG Electronics kan få en teknologisk fordel af erfaringerne fra hjemlandet. I Korea benyttes det asiatisk/amerikanske CDMA-system, og her har mobilbrugerne de sidste tre år kunnet benytte effektive hastigheder på over 100 kbit/s på det såkaldte CDMA 2000.
- Vi forventer at kunne levere telefoner, der er testede til at kunne benytte mobiltjenester på hurtige netværk, siger Christian Norder. LG Electronics går ikke efter at være billigst på det nordiske marked: Prisen ventes at blive omkring 2.000 kroner uden tilskud fra mobilselskabet. Telefonerne vil blive leveret med ekstraudstyr som øreprop og pc-kabel samt synkroniseringssoftware og ekstra ringetoner.

Flere asiater på vej
Den koreanske elektronikproducent har en vis erfaring med at trænge ind i Norden, idet selskabet i løbet af de sidste to et halvt år har opnået en betydende position inden for video, dvd-afspillere, plasma-tv og de såkaldte side-by-side-køleskabe. - Vi har ikke planer om at lancere vores telefoner under mobilselskabernes brand, fordi vi ikke regner med på denne måde at kunne nå tilstrækkelig stor volumen. Desuden er vi ved at indarbejde LG Electronics-navnet inden for en række elektroniske produkter, siger Christian Norder. Den koreanske producent regner med at have en aftale om at levere telefoner til et dansk mobilselskab efter sommerferien, og en sådan aftale anser producenten for en forudsætning for at få fodfæste på det danske mobilmarked. Samtidig vil LG Electronics være klar med sine første Java-baserede MMS-telefoner. LG Electronics er blot en blandt flere asiatiske mobilproducenter, der søger at skaffe sig et brohoved på de europæiske mobilmarkeder inden næste generation af mobiltelefoni, 3G, skaber et sammenhængende globalt marked. Således meddelte den japanske producent NEC sidste uge, at de ønsker at levere telefoner til såvel det europæiske som det attraktive kinesiske marked.

Billedtekst:
- Man må vinde sælgernes hjerter for at komme ind på mobilmarkedet, siger nordisk salgschef Christian Norder, LG Electronics.

Billedtekst:
I Sverige har LG Electronics allerede lanceret to mobiltelefoner. Til venstre G7000, der kan klappes sammen. Til højre G5300 med violette lys på telefonens front.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Hewlett-Packard ApS
Udvikling og salg af software, hardware, konsulentydelser, outsourcing samt service og support.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere