Bygget til at ændres

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. maj 2003.


Danske billing-selskaber lægger i stigende grad vægt på, at deres systemer er modulopbyggede, så man lettere kan foretage ændringer og udvikle nye tjenester.

Regelbaseret billing
Afregning og billing for IP-trafik har de sidste år været pionerområdet inden for billing. Selv om access er præget af faste priser, ønsker teleselskaber og internetleverandører at blive i stand til at tage forskellige priser for varierende typer datatrafik. Dermed vil de blive i stand til at tage mere for tjenester, hvor en hurtig forbindelse er vigtig som IP-telefoni og streaming video. Danske Digiquant er blandt de førende selskaber inden for IP-billing og var blandt de første, der var i stand til at beregne en lavere pris, hvis brugeren får en lavere båndbredde, og dermed en ringere QoS (Ouality of Service) end aftalt. Det er i stigende grad etablerede selskaber, der har eksisterende billing-faciliteter, der nu ønsker at erhverve systemer til afregning af IP-telefoni og internet- og mobildata-tjenester. Det har fået Digiquant til at ændre arkitekturen i sit såkaldte Internet Management System (IMS), der omfatter billing og CRM. - Tidligere var vores produkter rettet specifikt mod IP-telefoni eller mobilløsninger. Men vi måtte erkende, at kunderne stort set altid havde behov for at foretage tilretninger til deres eksisterende systemer. Derfor er vi gået over modulbaseret arkitektur, siger Produkt Marketing Manager Rasmus Holst fra Digiquant.

Regelbaseret
Modulopbygningen indebærer blandt andet, at en serviceudbyder, der skifter for eksempel SMS-leverandør, kan nøjes med at foretage begrænsede ændringer i formidlingsmodulet, frem for som tidligere at skulle lave omfattende ændringer i de grundlæggende systemer. Den anden arkitektoniske ændring består i, at Digiquant har lagt et regelbaseret analytisk lag oven på tabelstrukturen, som billings-systemet slår op i for at finde prisen på opkaldet. Denne ændring skal gøre det enklere at foretage korrekte ændringer i den ofte komplicerede prisstruktur. Begge disse ændringer har til formål at gøre det lettere at indføre nye tjenester. - Tidligere da vi havde monopolselskaber, som leverede almindelig telefoni, kunne man være år om at udvikle en tjeneste, og brugerne accepterede, at det tog dage at tilslutte sig en ny service. Nu oprettes der tjenester til lejligheden for eksempel omkring en musikfestival eller en fodboldkamp. Og brugerne tilføjer selv nye features til deres udbud af tjenester via nettet, siger Rasmus Holst. Omkring 30 af Digiquants cirka 70 kunder har den nye arkitektur i drift. Blandt selskabets nyere kunder er det amerikanske mail-hosting-selskab Critical Path, med op mod 40 millioner brugere, der benytter den regelbaserede struktur til at holde styr på omkring 4500 produkter.

Data fra ældre udstyr
Det sidste års tid er Digiquant desuden begyndt at udvikle moduler til integration med ældre GSM-systemer, så billingsystemet er i stand til at modtage informationer fra ældre switche. IP-billing-systemerne sættes også i stand til at taksere på grundlag af takstpuls, som er den metode, der benyttes til at registrere varighed og pris i ældre telenet. Det er et udslag af den økonomiseren med det eksisterende udstyr, som er vokset frem af krisen i telesektoren. Også CDRator, der er et af de nyeste danske billing-selskaber, satser på at udvikle et fleksibelt system, det er let at foretage ændringer i. - Udviklingen går så hurtigt, at vi ikke tror på, at vi kan forudsige, hvad der er nødvendigt om et halvt år. Derfor skal vi have et superfleksibelt system, hvor det er let at implementere nye faciliteter, siger direktør Jesper Philip fra CDRator. Selskabet blev etableret i 2001 på grundlag af en projektgruppe - omfattende flere tidligere Digiquant-folk, der på tre måneder udviklede et nyt billing-system til Telmore. Teleselskabet var nået op over 40.000 kunder, og dets egenudviklede system havde efterhånden svært ved at følge med. I dag kører Telmore billing for 300.000 kunder på en 2,4 GHz Intel-processor, som godt nok har fået tilføjet 4 Gbyte RAM. CDRator har valgt at udvikle systemet i Java, fordi det er et hurtigt værktøj at udvikle i. Herover ligger en række faciliteter til selvbetjening og understøttelse af kundeservice i Visual Basic.
- Vi har udviklet systemet, så det er til at vokse i, idet man kan skifte database eller gå fra Intel-baseret platform til Unix uden videre, siger teknisk direktør Laurits Tygesen fra CDRator.

Boks:
3G stiller øgede krav
Når næste generation af mobilnet, 3G, går i luften bliver billing endnu mere kompliceret end i dag. De hurtige mobilforbindelser vil gøre det muligt at gøre flere ting samtidig på en mobilenhed. Således vil brugerne kunne have postprogrammet åbent, surfe på nettet og tale i telefon samtidig. Det kræver bilingsystemer, der kan holde flere bolde i luften - især når der skal holdes øje med, hvornår et forudbetalt kort er brugt op. Desuden vil der komme nye betalingsformer: Ud over ti eller antal Mbit/s vil udbyderne ønske udelukkende at opkræve for overførsler, der er lykkedes. Desuden vil der indløbe takstoplysninger mange andre steder fra end traditionelle telefonswitche. Alt dette kræver betydelig mere fleksible billing-systemer, end vi hidtil har set.

Billedtekst:
- Udviklingen går så hurtigt, at vi ikke tror på, at vi kan forudsige, hvad der er nødvendigt om et halvt år. Derfor skal vi have et system, hvor det er let at implementere nye faciliteter, siger Jesper Philip (t.h.) fra CDRator. Til venstre ses teknisk direktør Laurits Tygesen. Foto: Torben Klint

Billedtekst
- Tidligere måtte billing-systemerne næsten altid tilrettes. Nu bruger vi modulbaseret arkitektur, der er fleksibel fra starten, siger Rasmus Holst fra Digiquant.
Foto: Torben Klint

Billedtekst:
- Personligt mener jeg, at vi i teleselskaberne har gjort det sværere for os selv ved at introducere unødigt høj detaljeringsgrad i afregningssystemerne, siger it-udviklingsdirektør John Jørgensen fra TDC Services.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


CIO Trends 2024

På denne dag vil nogle af de nominerede til prisen som Årets CIO som keynotes, hvor de deler deres erfaringer og gode råd. Vi dykker desuden ned i de dynamiske ændringer, der præger it-leder rollen, hvor ledelse og strategi spiller en stadig større rolle i de komplekse it-organisationer.

24. september 2024 | Læs mere