CSC stortrivesi eHusets ruiner

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. maj 2003.


FUGL PHØNIX
For et par år siden gik eHuset i betalingsstandsning og fyrede 312 ansatte. Godt halvdelen af dem fortsatte hos CSC, som overtog virksomheden, og således beholdt to ud af tre ansatte i eHuset jobbet.
Regnskaberne var voldsomt sminkede, og konkursen en realitet 1. juli 2001. For de ansatte betød det, at omkring 100 mand blev fritstillet her og nu. Den resterende stab på cirka 215 blev på deres poster og holdt liv i de aktiviteter, som var sunde og salgbare. En af de mest sejlivede af eHusets gamle forretninger har vist sig at være kursusafdelingen. I Herlev i København summer de gamle eHus-
bygninger af CSC Consulting Groups aktiviteter på kursus- og e-learningområdet. - Det har været hårdt at holde gejsten oppe, mens benene blev fejet væk under os af omstændigheder, vi ikke har nogen indflydelse på, siger Jette Aagaard Madsen. Hun er underdirektør i CSC Consulting Group, men har haft den samme arbejdsplads i ti år og var med, da eHuset væltede. De ansatte i eHuset var indkaldt til stormøde for at få præsenteret de nye ejere. Da de mødte den dag i juli fik de i stedet en fyreseddel. Få dage senere trådte CSC til med Asger Jensby i spidsen. En overtagelse var hurtigt en realitet. - Det var et kaos. Jeg tror ikke, det gik ud over kunderne, selvom de godt kunne mærke turbulensen. Vi havde jo vores kontrakter og kurser kørende under hele forløbet, men det trak tænder ud at gå på arbejde uden at vide, om arbejdspladsen eksisterer i morgen. Heldigvis har vi en fighterånd. I dag kan jeg se, at vi har bragt en masse værdier med os over i CSC. Vi havde - og har - en tæt virksomhedskultur. Det har CSC-overtagelsen ikke ændret på. Det kan man også aflæse i antallet af forhenværende
e-Hus-folk, vi stadig er her på stedet, siger Jette Aagaard Madsen.

E-learningfabrik
CSC Consulting Group har travlt i øjeblikket. Især er der fart over e-learningfeltet, og CSC har deres egen lille

e-learningfabrik, som de kærligt kalder den afdeling, der udvikler programmer til kunderne.
- Det rykker især inden for content. Vi har lavet tilpassede undervisningsprogrammer til Nesa, der i spidsbelastningsperioder har brug for at kunne hente ekstra arbejdskraft ind til at passe telefonerne. Vi har lavet et træningsprogram til dem, hvor telefonpasserne kan gennemgå en miniuddannelse på computerskærmen, samtidig med, at de ekspederer henvendelserne fra Nesa's kunder, fortæller Tommy Vanman-Jørgensen, salgschef i CSC. En anden skæg opgave, CSC netop har løst, er for medicinalvirksomheden Lundbeck. Her skal alle nyansatte i en bestemt division lægge øre til et tre gange to timer langt foredrag af en hjerneforsker. Det kan selvsagt være svært at få enderne til at mødes, men nu har CSC hjulpet Lundbeck med at lægge en streamet version af professorens forelæsning på intranettet. Så kan de nye lade sig undervise, når det passer dem, og hjerneforskeren spare stemmebåndet.

Kompetencestyring
I et presset marked er planen hos CSC Consulting at tiltrække de store, overvejende offentlige, men også private, kunder til at lave one-stop-shopping på uddannelsesområdet hos CSC.
- Kunderne ønsker, at vi kender deres forretning indgående. Derfor vil vi knytte dem tættere til os med et større udbud af kurser og løsninger inden for e-learning og kompetencestyring, siger Jette Aagaard Madsen. Hun mener, at der på lidt længere sigt vil komme stærkt fokus på virksomhedernes kompetenceplanlægning, og den udvikling skal CSC være en del af. - Danske virksomheder kalder sig videnvirksomheder, men de fleste planlægger ikke deres kompetenceudvikling. Her skal vi ind og præge billedet, når behovet bliver så stort, at markedet vokser. Vi vil ind og blive vores kunders strategiske kompetencepartner, hvis man nu skal udtrykke det lidt højtflyvende, siger Jette Aagard Madsen.
- Learning Management Systemerne står lige for døren. Når de kommer ind i virksomhederne, så bliver kompetencerne synliggjort, og så vil virksomhederne for alvor få øjnene op for, hvor de skal sætte ind på videnområdet, supplerer Tommy Vanman-Jørgensen.

Billetekst:
Underdirektør Jette Aagaard Madsen og salgschef Tommy Vanman-Jørgensen var begge ansat i
eHusets kursusafdelig. Det er de stadigvæk, nu står der bare CSC Consulting Group på visitkortene.
Foto: Torben Klint

eHus-ånden og medarbejderne er der stadig, selvom huset forrige år gik konkurs. CSC købte resterne, og i dag blomstrer den gamle kursusafdeling med sit nye navn.

Boks:
CSC Consulting Group har 350 ansatte.
35 undervisere og konsulenter holder til i Herlev,
i eHusets gamle bygninger.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere