Tredimensional tour de force i Bella Center

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. maj 2003.


Mens tilslutningen til udstillingsdelen af årets 3D-festival i Bella Center var lunken, havde folkene bag Europas største messe for 3D-grafik samlet et næsten overvældende udbud af alverdens guruer inden for animation og spiludvikling.

3D extravaganza
- My preciousssssÉ., hvæser Gollum, grå og slimet som han er, og mens hans øjne stråler af et uudslukkeligt begær efter den ene ring. Ringen til at herske over dem alle.
Det seneste år har publikum i alverdens biografer gyst og i fryd konstateret, hvor virkelig og troværdig den digitale teknologi kan gengive Tolkiens ynkelige skurk i filmen "De to tårne". Men der er formentlig få steder i verden, hvor de teknologiske og kunstneriske landvindinger, der ligger bag resultatet, bliver prist mere, end de gjorde på årets 3D-festival i Bella Center fra 7.-10. maj.
I alt cirka 5.500 besøgende lagde i år vejen forbi festivalen, der er Europas største af sin slags. Det er tredje gang, messen bliver holdt på dansk jord, og mens antallet af udstillere - 38 i alt - var beskedent, havde folkene bag festivalen til gengæld formået at samle et rent overflødighedshorn af talere. Mere præcist 70 talere, der talte nogle af verdens mest anerkendte animatorer fra store studier som Disney, Industrial Light and Magic (ILM) og WETA Digital. En hel eftermiddag var dedikeret teknikkerne bag Ringenes Herre-filmene.
Desuden kunne deltagerne hører Syd Mead, manden bag det oprindelige design til klassikere som TRON og Bladerunner, tale om fremtidens design. Rob Coleman, chefanimator hos ILM, der producerer visuelle effekter til Star Wars, talte om 3D-historie, og foran et publikum bestående af fagfolk, programmører og studerende fortalte Isaac Kerlow, chef for Disneys digitale produktioner og forfatter til bestselleren "The Art of 3D Computer Animation and Imaging" hvordan traditionelle animationsprincipper kan overføres til en 3D-verden.

Glem maskinerne
Selv om om festivalens indlæg kørte i tre forskellige spor - film, spil og arkitektur - var der et budskab, der gik igen: Glem maskinerne.
- Fordi det har været en så omstændelig proces at arbejde med dem, har vi været hypnotiseret af maskinerne. Men det er bare redskaber. Det vigtige er at skabe figurer, der rører folk, og som de gider beskæftige sig med, sagde Rob Coleman.
Også de danske farver var repræsenteret på talerstolen. I den talerrække, der handlede om spiludvikling, var IO Interactive - som står bag bag succesen Hitman - på talerstolen for at fortælle om karakterbaserede spil.
Rigtig interessant var også A-films indlæg. I "Skab kvalitetsunderholdning på små budgetter" gennemgik A-film produktioner som "Hjælp, jeg er en fisk" og reklamer for blandt andre Bilka og spillet Boxen - den med de panikslagne ænder. A-films oplæg henvendte sig til udviklere fra mindre studier og ikke mindst lande, hvor produktionsmidlerne ikke vokser på Hollywood-træer.
- Simpelt er ikke nødvendigvis en dårlig ting, hvis det bliver gjort ordentligt. Tænk på Dogme-konceptet, hvor målet er at gøre tingene enkle. Det greb hjerterne på filmpublikum over hele verden. Hvis du har en stærk historie, er der ikke nogen grund til at overdrive det tekniske. Prøv i stedet at huske på, hvem det er, du laver filmen for. Det er ikke dine kollegaer, du skal imponere med tekniske landvindinger, rådede Stefan Fjeldmark, chef og instruktør hos A-film, der samtidig gjorde reklame for selskabets "Den grimme ælling", som bliver Danmarks første rene 3D-spillefilm.

Klapsalver
Ingen festival uden en prisuddeling, og årets 3D-festival var ingen undtagelse. For første gang dannede festivalen ramme om uddelingen af internationale 3D-priser. For eksempel en branchepris på linie med den gyldne Oscar, men som hædrer arbejde inden for 3G grafik. Der var også priser for bedste film med visuelle effekter, bedste arbejde af studerende og bedste industrielle design. WETA Digital-studierne løb ikke overraskende med prisen for bedste visuelle effekter for filmen Ringenes Herre.
Det var ikke kun under prisuddelingen, at klapsalverne rungede. Under hele festivalen blev der løbende vist uddrag, klip og kortfilm, der på hver sin måde illustrerede en imponerende udvikling og bredde inden for 3D-grafik. Hvert eneste klip - lige fra A-films reklame for Bilka til årets Oscarvinder "The Chubb Chubbs" høstede rungende klapsalver.
- Dette er et folkefærd med stor kærlighed og passion for det, de laver, sagde udstilleren Moayad Fahmi på festivalens sidste dag.

Billedtekst:
Årets 3D-festival begyndte med en konferencedag, hvor folkene fra WETA Digital viste de nye og avancerede teknikker, der har skabt de de banebrydende digitale effekter i filmene Ringenes Herre og De to tårne. Her skabningen Gollum, som er optændt af et uudslukkeligt begær efter den ring, som hersker over dem alle.

Læs interview med Isaac Kerlow side 20




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere