Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. maj 2003.
Hovedstadens sygehusfællesskab vil spare penge ved selv at etablere e-learning til de nye it-moduler, som det sundhedsfaglige personale skal betjene. Men leverandørerne skal også være opmærksomme på undervisningsproblemet, når de byder på opgaver.
EFTERUDDANNELSE
I Hovedstadens Sygehusfællesskab (H:S) er det blevet besluttet, at sygehusene selv skal kunne producere en del af det nødvendige undervisningsmateriale og igangsætte efteruddannelsen af det sundhedsfaglige (kliniske) personale, som snart tager en række nye it-værktøjer i brug i det daglige arbejde. Det skal fortrinsvis ske via e-learning, som skal kunne tages i moduler, når arbejdspresset på afdelingerne tillader det.
- Der er fortrinsvis en økonomisk grund til det, for ellers kunne vi købe os fattige i undervisning, og vi vil gerne gøre os selv i stand til at udvikle e-learning, som er skræddersyet til klinisk brug, siger Benny Rysz, H:S informatikafdeling.
Han skal nu sammen med en arbejdsgruppe i gang med at teste forfatterværktøjer til produktion af e-learning. Der skal produceres undervisning til et af de første moduler, som omfatter det elektroniske medicineringssystem, mens leverandøren CSC leverer undervisning til et andet, som omhandler laboratoriesystemet.
Spørgeskema
H:S har via et spørgeskema kortlagt de eksisterende it-kompetencer blandt samtlige klinikere på sygehusene og identificeret 1.000 medarbejdere, som havde brug for helt grundlæggende it-kundskaber, før de var klar til at gå i gang med undervisningen i de mere sofistikerede løsninger, som indgår i den kliniske arbejdsplads. De skal være klædt på med basal it-viden ved udgangen af 2003 så de på lige fod med deres kollegaer kan undervises i de kliniske moduler.
H:S har udarbejdet et katalog over undervisningsformer, der skal benyttes i processen, og her har e-learning en fremtrædende plads. E-learning tager nemlig højde for klinikernes arbejdsdag, som er i treholdsskift med skiftende travlhedsperioder samt den store personalemobilitet, som er på mellem 20 og 30 procent om året.
Samtidig skal også it-leverandørerne være med til at sikre, at undervisningen er tænkt ind fra udbudsrundernes start, påpeger Benny Rysz.
- Allerede i kravspecifikationerne skal undervisningen tænkes ind. Det skal være muligt at tage højde for uddannelseskompleksiteten sammen med de øvrige faktorer, der indgår i et tilbud, siger Benny Rysz.