Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. maj 2003.
Hewlett-Packard ønsker at købe Compaq med det mål for øje at kunne
tilbyde såvel erhvervsliv som forbrugere branchens mest komplette sæt
it-produkter og ydelser.
OVERBLIK
Sådan lød det i den pressemeddelelse i september 2001, der blev startskuddet til HP's noget overraskende fusion med en "meget anderledes" konkurrent.
I morgen, 3. maj, er det præcist et år siden, at samme fusion - efter en del sværdslag - var en realitet i juridisk forstand. Og målet? Det er præcis det samme som for et år siden: Stadig et mål! Katastrofen er udeblevet, men en succes kan man endnu dårligt kalde sammenlægningen af de to mega-foretagenders kulturer, produktlinier, filosofier og strategier.
Det nye HP får stadig kamp til stregen fra sine største konkurrenter. Kampen er ikke tabt, men den er bestemt heller ikke vundet. Og i Wall Street er de heller ikke voldsomt imponerede: De økonomiske forventninger er indfriet, men så heller ikke mere É
Summa-summarum: Fusionen og integrationen er en igangværende proces, som potentielt rummer både store succeser og store fiaskoer.
Vi har taget temperaturen på forretningsmæssige nøgleområder i det nye selskab, som situationen er her og nu - et år efter.