Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. januar 2003.
Deutsche Telekoms nye topchef Kai-Uwe Ricke satser på en to-hovedet strategi for at få teleselskabet på fode igen.
krisestyring
Berlin: Det er et stort to-hovedet uhyre som Deutsche Telekoms nye topchef Kai-Uwe Ricke skal kæmpe med i 2003 for at få den gældsplagede tyske telegigant rettet op. Det blev klart i hans indledende tale på årets Deutsche Telekom Internationales Presse Kolloquium, som er selskabets årlige samling af verdenspressen. Besparelser skal kombineres med vækst og innovation i et økonomisk klima, der mildest talt kunne se bedre ud.
- Vi ved alle, at der ikke er noget alternativt til besparelse på omkostingerne på nuværende tidspunkt. Ikke for telebranchen eller for nogen anden branche. Ikke desto mindre vil jeg fremsætte dette forslag. Vi må ikke gå for vidt. Målet om at reducere vores omkostninger må ikke frarøve os vores fremtid, sagde Kai-Uwe Ricke i konferrencens indlendende tale.
Bespareleser
Men Deutsche Telekoms besparelser er omfattende.
30.000 ansatte skal fyres i 2003, og inden 2005 forventes det at 54.000 ansatte har forladt virksomheden. Samtidig sælger Deutsche Telekom ud af aktiverne i blandt andet Asien, og senest blev selskabets kabeldivision solgt for 1,72 milliarder euro (knap 13 milliarder kroner).
- Jeg ved, det ikke bare er et spørgsmål om jobs, der skal skæres fra. Det er et spørgsmål om mennesker og deres familier. Vi har derfor oprettet et Human Resources Service Agency, der skal hjælpe de mange afskedigede med at finde nyt arbejde, sagde han.
Men med Tysklands økonomiske klima bliver det lettere sagt end gjort. Tyskland har en arbejdsløshed over 10 procent.
Seks-plus-seks
Inden udgangen af 2003, skal der hentes 12 milliarder euro ind i kassen i et forsøg på at reducere gælden til 50 milliarder euro. Kai Uwe Ricke har døbt planen seks-plus-seks, hvilket betyder, at der skal hentes seks milliarder euro gennem frasalg og besparelser, og de resterende seks gennem øget indtjening.
Her sætter Kai-Uwe Ricke sin lid til bredbånd. Med tre millioner abonnenter tager Deutsche Telecom den europæiske førertrøje for flest bredbåndsabonnenter.
- Vi vil forsætte med at udvide det marked aggressivt, og vi forventer at have fire millioner T-dsl kunder ved udgangen af 2003.
Teleselskabet satser desuden på mobilt bredbånd. Selskabet vil lancere kommerciel UMTS til 200 tyske byer i august i år.
Billedtekst:
Kai-Uwe Ricke, Deutsche Telekom