Danskudviklet computerstyring til skibsmotorer

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. januar 2003.


MAN B&W Diesel i København har udviklet en computerstyret brændstofindsprøjtning og tager dermed hul på den udvikling mod mere intelligente motorer, som bilindustrien allerede er i gang med.

Intelligente skibsmotorer
Automobil-producenterne er langt fremme med at udstyre de enkelte dele i bilens motor med intelligens, så de kan kommunikere deres tilstand til bilens computer. Nu tager Man B&W Diesel i Københavns Sydhavn fat på den samme udvikling inden for skibsmotorer. Selskabet har udviklet en skibsmotor med computerstyret brændstofindsprøjtning.

- Udgangspunktet har været ønsket om at kontrollere trykforløbet og iltindhold i cylinderen. Det forudsætter præcis kontrol med hvornår, hvordan og hvor længe der indsprøjtes brændolie. Ved at få mere styr på denne proces kan man forbedre brændstoføkonomien, reducere miljøpåvirkningen og gøre motoren mere driftsikker, siger senior manager Per Sørensen fra MAN B&W Diesel.

Teknologien til styring af brændstofindsprøjtningen består dels af software, der er embedded i motorcylindrenes såkaldte controllere, dels af applikationssoftware, der gør det muligt for maskinpersonalet at styre motorens drift fra en pc.

Egen netteknologi
Det har været nødvendigt for MAN B&W Diesel selv at udvikle netværksteknologi for at sikre, at for eksempel specifikationen af næste brændstofindsprøjtning kan nå at blive udvekslet mellem systemets controllere mellem hver indsprøjtning. Selskabet har, baseret på den gamle Arcnet-standard, udviklet både software og hardware, der forbedrer specifikationerne for brug i tidstro anvendelser i et hårdt industrimiljø.

I øjeblikket er den første regulære to-takts motor med den nye teknologi ved at blive testet på Alpha Dielsel i Frederikshavn værft. Den sendes til Norge, hvor den skal installeres i en norsk kemikalietanker, der forlader værftet til november. I øjeblikket har MAN B&W 18 motorer med computerstyret brændstofindsprøjtning i ordre.

- Vi forventer, at størsteparten af de motorer, der leveres efter vores design, vil være elektronisk styrede om fem til syv år, siger Per Sørensen.

Særlige krav til søs
En af udfordringerne til at konstruere en intelligent skibsmotor er, at udstyret skal have en betydelig længere levetid, end man normalt arbejder med i it-verdenen.

- En skibsmotor skal kunne holde de næste 25 - 30 år, og vi skal kunne være sikre på, at vi kan levere reservedele i den periode. Det stiller særlige krav til udstyret, siger Per Sørensen.

Her spiller det også ind, at der måske leveres 500 af denne type motorer om året på verdensplan. Det gør det til en krævende opgave at finde underleverandører, der kan producere de forholdsvis små serier til en overkommelig pris.
Her ud over er der særlige sikkerhedskrav på skibe. Således må der ikke benyttes elektronik, der "støjer" i frekvensområder, der benyttes til nødopkald. Det har i særlige tilfælde medført, at det har været nødvendigt at kassere i øvrigt velfungerende netværkskort. Samtidig skal producenterne garantere, at elektronikken fungerer ved temperaturer helt op til 70 grader. En del producenter garanterer ikke funktionsdygtighed over 50 grader.

Desuden er det et krav, at folkene på skibene i en nødsituation skal kunne reparere så meget som muligt selv. De kan ikke regne med at have en it-specialist ved hånden.

Endelig foregår konkurrencen på skibsfragt i høj grad på pris og på hastighed. Intelligens i motoren kan nok forebygge motorstop, men den får under normale forhold i fragten hurtigere frem. Derfor er der grænser for, hvor store beløb rederne er interesserede i at investere i denne type teknologi.

Erfaring i skibssoftware
MAN B&W Diesel har siden 1990 arbejdet med udvikling af software-systemer. Således har selskabet udviklet et system, der understøtter den daglige motordrift herunder opsamling af historik og bestilling og opbevaring af reservedele. Selskabet har også udviklet et motordiagnosesystem, der kan overvåge motorens tilstand.

MAN B&W Diesel dækker 72 procent af verdensmarkedet for totakts skibsmotorer, idet størsteparten af dem fremstilles på licens, hovedsageligt i fjernøsten. Over de sidste år har selskabet investeret over 100 millioner kroner i den nye teknologi.

Billedtekst:
MAN B&W Diesel har udviklet en computerstyret brændstofindsprøjtning til skibsmotorer. Formålet er at forbedre økonomi og driftssikkerhed. Her ses en såkaldt ME-skibsmotor på testbænken.
Foto: MAN B&W




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
TIETOEVRY DENMARK A/S
Udvikler, sælger og implementerer software til ESDH, CRM og portaler. Fokus på detailhandel, bygge- og anlæg, energi og finans.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere