Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. november 2002.
Det virker fremragende. Bredbånd i fly er lige på trapperne, og Computerworld var med, da Boeing og SAS inviterede en række journalister med på den første nordiske testtur af systemet.
Flyvende internet
Talemåden "tiden flyver" får en hel ny betydning når man sætter sig ind i et fly med internetadgang. Det er konklusionen efter en testtur forleden arrangeret af SAS og Boeing, som har udviklet servicen "Connexions By Boeing". Sjældent er en to timers flyvetur gået så hurtigt.
Den officielle anledning for turen var annonceringen af en aftale mellem de to selskaber. SAS og Boeing er blevet enige om at installere Connexions-systemet i 11 langdistancefly. Installationen begynder i 2004.
Luftig download
Det var en knaldorange Boeing 737, der lagde kabine til testen, og den var indrettet til formålet. Mens journalisterne mageligt surfede i velvoksne businesssæder, var hele den bageste del af flyet beboet af seks store rackskabe. De indeholdt dels server, routere og switche, men fungerede også som base for den overvågning, som Boeing-personalet foretog af systemet under hele turen.
Det var ikke lyst til at tale, der prægede det tekniske personale om bord. Beskeden lød, at der var tale om Cisco-routere og -switche, at systemet i den endelige form selvfølgelig optager mindre plads, og at flyselskabet bestemmer den endelige konfiguration. Og det var det. Der måtte ikke tages billeder.
Mange billeder blev der tilgengæld taget forrest i flyet, hvor henholdsvis et trådløst 802.11b lokalnet og et 10Mbit Ethernet sørgede for journalisternes onlineadgang.
Undertegnede sad på Ethernettet og sidemanden på det trådløse. Begge dele fungerede upåklageligt. Lidt løs surf, der blandt andet gik forbi Computerworlds egen side, forløb glidende. Det samme gjaldt mere grafiktunge websteder. Et download af en 21 MB stor filmtrailer foregik med en gennemsnitlig hastighed på 140 kbit/s eller cirka dobbelt modemhastighed. Sidemanden både sendte og modtog mails uden problemer i 11 kilometers højde. Stan Deal, Vice President of Sales hos Boeing vil ikke afsløre prisen på systemet, men henviser til, at det er væsentlig mindre end, hvad flyselskaber ellers bruger på underholdning om bord på fly. Han mener også, at det vil revolutionere passagerernes og personalet oplevelse af flyturen.
- Systemet åbner for helt nye muligheder for underholdning og arbejde. CNN-udsendelser kan streames direkte, og piloterne kan for eksempel modtage elektroniske flyplaner i stedet for at have dem i store mapper, siger han.
For passagerer, der flyver over Atlanten, kommer prisen for internetadgangen til at ligge på cirka 300 kroner.
Under testflyvningen havde Boeing og SAS stillet prækonfigurererede computere til rådighed for at lette processen, men ifølge Stan Deal bliver det også smertefrit for fremtidig passagerer at benytte systemet.
- Når systemet er helt færdigt skal brugerens computer blot være forsynet med enten Ethernetstik eller et trådløst netkort samt enten Explorer eller Netscape, så enkelt er det, siger han.
Note:
Flyvende internet kort fortalt
For at passagererne kan gå online i luften skal flyet naturligvis være udstyret med antenne, server, routere, switche mv. Systemet omfatter desuden netværksoperatører på jorden og en række leasede satellit-sendere i rummet. Under turen sendes og modtages data fra de satellitsendere, som sørger for kommunikationen mellem fly, satellit og landjord.
Boeing leaser kapaciteten fra forskellige satellitkonsortier. En forhindring, som selskabet stadig skal overvinde, er indhentningen af tilladelse til transmission over de lande, som turen går hen over. Det er endnu ikke på plads alle steder, og derfor kunne nettet kun benyttes i begrænset tidsrum på testuren.