Byggeriet indhenter it-efterslæb

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. november 2002.


Det igangværende fyrtårnsprojekt om videndeling er blot et af flere initiativer fra Teknologisk Institut, der er ved at bringe byggesektoren på it-mæssig omgangshøjde med industrien generelt.

It i byggeriet

Hvor flere af de såkaldte fyrtårnsprojekter i Nordjylland er blevet noget stækket af stagnationen i it- og telesektoren, kører projektet "videndeling i virksomheder og i netværk", der er målrettet til byggesektoren, videre som planlagt. Det er endnu et tegn på, at det ihærdige arbejde, der i øjeblikket foregår i byggebranchen for at indhente det it-mæssige efterslæb, som dele af sektoren traditionelt har haft i forhold til industrien generelt.

Målet er at opbygge et videndelingssystem til brug blandt byggeriets parter og i et byggeprojekts livsforløb. Projektet har særligt fokus på de udførende - svende og mestre i små og mellemstore håndværksfirmaer, der arbejder med byggeprojekter og såkaldte spjældopgaver, der er små opgaver af typisk en dags varighed. Forhåbningen er så, at erfaringerne fra opbygningen af disse systemer senere kan benyttes i andre sektorer som turisme, fiskeri og landbrug.
Bag fyrtårnsprojektet står Teknologisk Institut, der konkret har indgået partnerskaber med blandt andre en række mindre maler- og tømrervirksomheder. Som en del af projektet er der endvidere blevet oprettet et byggenetværk for videndeling i Nordjylland.

- Vi tager udgangspunkt i virksomhedernes dagligdag og ser på, hvordan portal-teknologi, web-services, brug af .Net kan understøtte deres arbejde. Vi begyndte med at se på kommunikationen i firmaet mellem mestre og svende med registrering af opgaver, timer og brug af materialer. Her kan enkle eksisterende teknologier, som mobiltelefoner med stregkodelæsere for eksempel medføre betydelig bedre styring af tids- og materialeforbrug. Det vigtige er, at teknologien er lige til at gå til, ellers ender udstyret med at ligge ubrugt hen, siger chefkonsulent Anders Thomsen fra Teknologisk Institut.

I fyrtårnsprojektet bliver en hel vifte af forskellige mobile kommunikationsløsninger fra forskellige leverandører i øjeblikket afprøvet for at have totale løsninger, der fungerer fra starten, til forskellige behov. Trods skepsis i de mindre håndværksfirmaer, tyder de foreløbige erfaringer på, at det er muligt at etablere enkle løsninger, der fungerer. Selve fyrtårnsprojektet afsluttes til februar næste år med to konferencer, hvor der vil være demonstration af løsninger og cost/benefit vurderinger af de mobile løsninger som har været afprøvet i håndværksvirksomhederne. Fra det tidspunkt vil det være et forretningsområde for Teknologisk Institut at hjælpe i første række byggebranchen med at opbygge virtuelle netværk til videndeling.

Den mobile leder
Fyrtårnsprojektet har rødder i et tidligere udviklingsprojekt, der blev koblet på et konkret byggeri på Havnefronten i Aalborg. I dette projekt, der fik navnet "den mobile sagsleder" satte Teknologisk Institut sig for i nært samarbejde med byggeriets parter at undersøge, hvordan it via især mobile løsninger kan understøtte styringen af byggeprocessen. I praksis blev der arbejdet med at gøre byggedokumenter, e-post og kalenderoptegnelser i forbindelse med byggeriet tilgængelige for sagsledere, sagsarkitekter og sagsingeniører. Et af behovene var, at brugeren til enhver tid skulle kunne sikre sig, at det var den nyeste version af en tegning, han stod med ude på byggepladsen.

- Konklusionen af projektet var, at behovet er der. Sagslederne har stor gavn af mobil adgang til centrale data. Men der var teknologiske problemer: De mobile løsninger, vi benyttede, var komplicerede at bruge på grund af password og bruger-ID, som skulle indtastes hver gang, fortæller Anders Thomsen.

Fælles spilleregler
Et andet af Teknologisk Instituts initiativer inden for it i byggeriet går ud på at etablere en slags spilleregler: Hensigten er, at der allerede fra byggeriets begyndelse skal være etableret aftaler, der afstemmer forventninger og kompetencer. Dette ses som en forudsætning for, at der kan etableres en fælles it-platform for parterne i et byggeri.
- I dag bliver der for eksempel ofte ikke indgået en it-aftale om hvilke it-værktøjer, projektet skal bruge, og hvilke versioner af programmer, der skal benyttes herunder hvilken version af et cad-program. Der bliver heller ikke sat spilleregler op for brug af disse værktøjer, hvilket er vigtigt for at drage den fulde nytte af værktøjerne i projektet. Vi mener, det skal ind i kontrakten, ellers flytter man blot det eksisterende kaos over på den nye fælles elektroniske platform for byggeriet, siger Anders Thomsen.

Have de svage med
Det er vigtigt, at fokus ikke kun er på de parter, som i forvejen er avancerede brugere af it - typisk arkitekter og ingeniører. Bestræbelserne skal i højere grad gå på at opgradere de svage, som i denne sammenhæng er folkene på byggepladsen. Teknologisk Institut begyndte i januar projektet "Uddannelsesplanlægning i byggeprojekter" med støtte fra Arbejdsmarkedsstyrelsen. Projektet går ud på at undersøge, hvilke barrierer der er for at benytte fælles platforme og mobile løsninger for alle deltagere i byggeprojekter - herunder de ansatte i maler- og tømrervirksomheder.

- De har behov for at kunne få hurtigt fat i materialer eller i den seneste tegning, og de vil gerne kunne registrere timeforbrug og kørsel, mens det er aktuelt. Det har været en hindring, at de begynder forfra på et nyt byggeprojekt hver gang. Vi forestiller os, at der kan etableres portaler, der er indrettet til disse gentagne processer. Men derudover er vi nødt til at lægge en it-strategi for alle uddannelserne og efteruddannelserne i byggeriet, siger Anders Thomsen.

Der er stor spredning i, hvad de håndværksuddannede har af it-færdigheder.

- Nogle kaster sig bare ud i det, men for andre skal det være lige til at gå til. Der er behov for korte kursusforløb for eksempel i, hvordan man benytter SMS, fordi systemerne først bliver effektive, når alle er med, siger Anders Thomsen.

Billedtekst:
Formålet med Teknologisk Instituts projekt er at opbygge et system til videndeling blandt byggeriets parter og i et byggeprojekts forløb.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere