Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. november 2002.
Spilfirmaerne jubler. Af kærlighed til deres yndlings spil bruger grupper af entusiastiske online-gamere rundt om i verden både tid og penge på at promovere deres interesse. Computerworld slap forbi tre meget bistert udseende millitære vagter og var med, da klanen Ghost-Recon.nu brugte fredag aften på gøre opmærksom på spillet Ghost Recon fra UbiSoft.
subkultur
Det var egentlig ikke en rigtig spil-lancering. Missionspakken Island Thunder, til Ubisofts Ghost Recon spil var kommet på gaden, et par nye baner i et cubansk miljø til et populært online-spil, ikke noget der kan få ret mange op af stolen. Alligevel var der kreeret massiv cubansk militærstemning på TDC's internetcafe Boomtown i det indre København.
Grønt camouflagenet hang på væggene, et utal af planter var slæbt ind blandt de sorte pentiumcomputere, blide latinorytmer sivede ud fra højtalerne, og døren blev vogtet af tre bistert udseende unge mænd i varierende camouflage-outfits. Bag arrangementet stod Ghost-Recon.nu, en gruppe af spillere eller klan, som det hedder i spilverdenen, som af ren kærlighed til spillet og deres hobby havde stablet et launchparty og en turnering på benene.
Nye venner
- Vi laver arrangementer som dette nonprofit. Vi har endda spædet til af vores egne penge, så vi kunne leje de soldater, der går rundt fra et event-bureau. Missionen er enkel. At gøre opmærksom på spillet, men også at vise omverden at dette også er for voksne. At det er en legitim måde at mødes på, både i den virtuelle og den fysiske verden, siger Kenneth Skov, talsmand for Ghost-Recon.nu-klanen, der tæller 30 mand i alderen 24 til 58 år.
- Med online-spil har du mulighed for at få udvidet din vennekreds. Ud over at spille på nettet sørger vi for at mødes jævnligt i den virkelige verden . Vi tager vores koner, kærester og børn med, for når man bruger så meget tid på spil, er det ekstremt vigtigt at have baglandet med, siger han.
Lever af subkulturer
Fredagens arrangement er langt fra enestående. Søren Lass, marketing manager hos Ubisoft, melder om en stigning i fænomenet, og har tidligere været med til lignende arrangementer. Han har svært ved at skjule glæden over spillernes engagement.
- Vi giver et tilskud til computerne og sponsorerer præmierne, men ellers er det spillerne, som arrangerer det hele. Det er ikke nogen hemmelighed, at marketingafdelinger elsker, når klanerne laver arrangementer som dette. På grund af nettets størrelse ville det være ekstremt ressourcekrævende, hvis vi skulle stable noget lignende på benene. Selvom det ikke umiddelbart betyder flere solgte spil, er arrangementer som dette alligevel ekstremt vigtige. Rygraden på et hvert spil er den subkultur, der opstår omkring det. Det er det, vi lever af. Counterstrike, der er det mest spillede spil på nettet, er et godt eksempel. Dets popularitet opstod på nettet blandt brugerne, ude af de kommercielle interessers kontrol, siger han.
Billedtekst:
Gry Ludvigsen( 'FreakyG') 26 år og hjemmedagplejer.
- Spil har meget at give, selv om man er voksen. Jeg har spillet
et år, og for mig har det givet en hel ny indgang til computere. Før kunne jeg lige overskue at tjekke min mail.
Nu designer jeg hjemmesider og har min egen klan Rebelforce. Jeg har fået en masse nye venner, nå ja, og så er min øje
til hånd koordination blevet helt fantastisk.
Foto: Torben Klint
Billedtekst:
Ricco Hansen('GR Amoe') 29 år og arbejder i Post Danmark.
- Der er mange fordomme om online-spil, og tiden vi bruger på det. Folk må synes, hvad de vil. Spørgsmålet er dog, om de har prøvet det. Vi er ikke sørgelige nørder, som ikke kan skelne mellem fiktion og virkelighed. Det er en hobby. Nogle går op i at gå i byen andre spiller fodbold. Jeg spiller Ghost Recon, og for mig er det afslapning.
Foto: Torben Klint