Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 15. november 2002.
Outsourcing i telebranchen er i vækst. Operatører og datatransportører sætter fokus på produktudvikling og lader andre passe teknikken.
Tendens
Både de danske og internationale operatører er ved at få øjnene op for outsourcing som en brugbart redskab i svære økonomiske tider.
Produktudvikling er kommet i højsædet, mens netværksudbygning og drift i stigende grad bliver outsourcet.
En undersøgelse bragt i Communications Week fra amerikanske Insight Research Coorporation forudsiger, at markedet for telecom-outsourcing vil stige fra 5,3 milliarder dollars i år til 10,1 milliard i år 2005.
Hos Ericsson Global Services, peger Vice President for Management Services, Johan Wibergh, på den økonomiske krise som årsag til den stigende interesse.
- Der er helt sikkert en outsourcing-tendens i gang blandt operatørerne. Specielt i de sidste fem til seks kvartaler har vi oplevet en markant stigning i både aftaler og henvendelser. En ny udvikling, vi ser, er, at hvor operatørerne før valgte at outsource funktioner som fakturering, callcentre og logistik, er der oven i det nu øget interesse for muligheden af at outsource de teknisk tungere dele af forretningen som etableringen og drift af netværk, siger han.
Også i Danmark vokser interessen for outsourcing af de tekniske opgaver som etablering, drift og pleje af teleselskabernes netværk.
Tal fra IDC Nordic viser, at det danske marked for netværksstyring vil vokse fra 116,9 millioner euro i 2001 til 211,7 millioner i 2006.
For Claus Falk, administrerende direktør hos Swedia Networks Danmark, er det gode nyheder. Ifølge Claus Falk har Swedia Networks, som i Danmark blandt andet har Telia og Sonofon som kunder, fordoblet antallet af større outsourcingkontrakter i 20-30 millioner kroners klassen det sidste år, og han tror på, at udviklingen fortsætter.
- Fælles for både operatørerne og datatransportørerne er, at de vil skifte fokus fra det tekniske over til produktudviklingen. For licensholderne til 3G er der samtidig et stort arbejde med planlægningen og udrulningen af det nye net, der har prioritet frem for den daglige drift og forebyggende pleje af det eksisterende netværk. Det, vi hører fra flere, er, at den daglige pleje af infrastrukturen ikke er kerneforretning, og vi kan se, at der sker en personalereduktion blandt operatørernes tekniske personale, siger han.
Komplekse produkter
Hos Sonofon har man siden starten valgt outsourcing som en del af forretningsstrategien, ifølge divisionsdirektør for Sonofon net og it-drift.
Sonofon har flere forretningsområder, blandt andet etableringen og daglig pleje på flere dele af deres netværk.
Ole Ørndrup er driftsdirektør hos Sonofon:
- Det er ikke moderne at vokse i faste omkostninger, men Sonofon er vokset og dermed også mængden af opgaver, og så er det, man begynder at se sig om efter andre løsninger end at have alting i eget hus. For os er fordelen ved outsourcing fleksibiliteten. Kunderne kommer ikke i en lind strøm, og så er det rart, at man kan op- eller nedjustere arbejdsstyrken.
Ole Ørndrup ser telebranchens outsourcing som en trend, der er kommet for at blive.
- Outsourcing af de større opgaver er en relativ ny ting i televerden, men i takt med at de produkter, som operatøren skal tilbyde slutbrugeren, bliver mere komplekse, så er det en aktivitet, som jeg tror vil fortsætte. Infrastrukturen er noget, der bare skal køre, så vi som operatører kan koncentrerer os om at levere et godt produkt. Kan andre køre det for os lige så godt og mere økonomisk, så er det fint. For det bliver sværere at gøre begge dele på en gang, siger han.
Billedtekst:
Verdens teleoperatøer er økonomisk pressede og et stigende antal operatører vælger at frigive ressourcer ved outsourcing af de mere tekniske dele af forretningen som udruldning og pleje af netværk.
Foto: Jens Tønnesen / Chili