Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. november 2002.
Den nye softwarestrategi for telegiganten Nokia ligger tæt op ad IBM's. Åbne standarder, Java og fokus på systemredskaber til ære for partnere er de midler, der skal hive Nokia ud af telekrisen.
Nokia-anonceringer
München: Der er en blå fornemmelse af deja-vu ved at høre Nokia fortælle om deres softwarestrategi. Ord som åbne standarder og Java, middleware og partner-platform fylder meget i alle præsentationer.
Det skyldes, at telegiganten er ved at lægge stilen om fra sælg-og-glem telefoner til at levere ydelser, der fremmer teleleverandørernes forretning.
- Hvis partnere skal kunne levere ekstra løsninger og dermed værdi til vores produkter, så skal de være nemme at bygge. Det betyder igen åbne løsninger, udviklingsværktøj og brug af standarder. Det tiltrækker udviklere, som bruger vores værktøj, som derved bliver mere populære, hvorfor det tiltrækker flere udviklere og så videre, siger Head of Technology and Architecture Marketing Seppo Aaltonen.
Fremtidens handelsvare
Seppo Aaltonen fortæller videre, at Nokia har brugt meget tid på at omdanne deres telefoner til små Java-applikationsenheder.
For Seppo Aaltonen er det mulighederne for at kunne levere programmer og data til disse, der bliver et fokus-forretningsområde i fremtiden.
- I øjeblikket er det taletid, som alle sælger, men i takt med at telefonerne bliver mere intelligente, så vil det være indhold i form af Java-programmer og data til disse, som bliver en vigtig kilde til indtjening, siger Seppo Aaltonen, og fortsætter:
- Moores lov betyder nemlig, at telefonerne får mere og mere datakraft, hvilket igen betyder nye applikationsmuligheder, og det betyder igen nye muligheder for konvergens.
Billedtekst:
Seppo Aaltonen med sin Nokia mobiltelefon med indbygget kamera. Han ser den som symbol på den nye bølge af telefoner med udvidede applikationsmuligheder.