Telias fastnetforretning skåret til benet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. november 2002.


Ledelsen hos Telia Networks er klar med, hvad de kalder "en fokuseret strategi". Reelt er der tale om massefyring, retræte fra ADSL-markedet og lukning af en række forretningsområder.

Nedskæring

På hjemmesider, i aviser og på offentlige steder toner Telias reklamebudskab frem med grafittiskrift. 150 kroner for 2Mbit ADSL. Onsdag blev det dog klart, at Telias kampagne til hvervning af nye ADSL kunder reelt er uden indhold. På et pressemøde annoncerede Jesper Zerlang, den ny administrerende direktør for Telia Networks som ADSL-produkterne hører under, at netop ADSL er et af de produkter, som divisionen vil lukke ned for.

Budskabet kommer efter, at det svenske moderselskab Telia AB fredag præsenterede et katastrofalt regnskab for tredje kvartal. Driftsunderskuddet lød på minus 11 milliarder svenske kroner, mod analytikernes forventede 7,8 milliarder, og tre af dem stod den danske Telia Networks for, da moderselskabet afskrev over tre milliarder svenske kroner på den konto.

På køl
ADSL er ikke det eneste produkt, der bliver taget af hylden eller frosset ned for senere at blive taget op igen, som det hed i Jesper Zerlangs terminologi. Også VPN, IP-telefoni og MPLS, bliver lagt på hylden - i hvert fald midlertidigt.

Budskabet fra bestyrelsesformand Terje Christoffersen, Telia Networks, lød, at Telia ikke længere vil gå i front med den teknologiske udvikling, at divisionerne skal være lønsomme i en kort eller mellemlang tidshorisont, og at produkterne er lagt på hylden, til markedet er modent. Og for ADSL-produkternes vedkommende at de regulatoriske og markedsmæssige forhold i landet er ændret.

Siden foråret, hvor Telia først introducerede ADSL, er det blot lykkedes at kapre 2.800 ADSL-kunder. Ifølge Zerlang vil de kunder stadig blive serviceret, men ingen nye tages ind.
Helt slut er det med salg af omstillingsanlæg, mainframe-hosting og visse sikkerhedsprodukter.

For nogle erhvervskunder betyder den nye fokusering på kroner og øre, at der kan være højere regninger på vej for dataforbindelser. Hvor Telia tidligere har villet servicere alle, uanset geografisk placering, vil nye og gamle kunder nu blive vurderet ud fra, hvorvidt det kan betale sig at levere forbindelser til virksomheder, der ligger for langt fra Telias 7.000 kilometer fiber. Ifølge Telia er det dog kun omkring 25 nuværende kunder, der vil blive berørt af strategiændringen.

Berørt bliver tilgengæld medarbejderstaben i Telia Networks. Mellem 225 og 250, eller cirka halvdelen af divisionens medarbejdere, skal afskediges. Omstruktureringen og afskedigelserne forventes at koste Telia AB mellem 185 og 250 millioner svenske kroner. De afskrives på fjerdekvartals regnskab.

Gammel vin
Om baggrunden for den samlede ny strategi sagde Terje Christoffersen.

- Vi havde en strategi om at være et mini-Telia i Danmark, der matchede alle TDC's produkter. Vi har nu erkendt, at vores strategi skal være mere fokuseret.

I Telia-sammenhæng er den udtalelse gammel vin på nye flasker. Selskabet har flere gange selv erkendt, at nu skulle forretningen fokuseres. Allerede i 1999 sagde daværende koncernchef Beate Bentzen, at Telia i Danmark alt for længe havde spændt for bredt.

- Telia havde en fullservice-strategi fra starten og åbnede på alle fronter på en gang. Det var ikke voldsomt fokuseret, sagde hun i 1999, som var året, hvor Telia blandt andet droppede selskabets afdeling for hardware service.
Spørgsmålet er, om moderselskabets økonomiske krise denne gang betyder en væsentlig kortere snor til de danske divisioner generelt og i særdeleshed Telia Networks. Selv om der på pressemødet ikke var nogle udmeldinger om, hvornår divisionen forventes at give overskud på bundlinien, stod det dog klart, at Telia Networks gerne skulle give overskud på driften(Ebitda)på månedsbasis i slutningen af 2003.

Boks:
Telia har fået baghjul
Telia har ikke haft det nemt i Danmark siden selskabets entrÈ på markedet i 1995. Målet var at være nummer to efter TeleDanmark, nu TDC, men både på fastnet og mobil har Telia fået baghjul af konkurrenterne.

Telia Danmark i tal

Fastnetabonnementer:
Telia: 2,2 procent af det samlede marked for abonnementer på 3.909 millioner.
Forvalgskode:
Telias 1010: 447.871 - 13 procent af markedet.
Tele2's 1001: 990.526 tilmeldte - 32 procent af markedet.
Internet: Telia: 165.974 abonnenter - 7 procent af markedet.
Tiscali: 569.594 - 25 procent af markedet.
ADSL: 2.800 ADSL kunder siden annonceringen i starten af året.
Mobilabonnementer: Telia 413.631 - 10 procent af markedet.
Sonofon: 984.207 - 24 procent af markedet

Kilde: Telestyrelsens telestatistik for 1.halvår 2002.

Billedtekst:
Annoncer som denne præger i øjeblikket danske medier og gadebilledet. Men tilbuddet er uden værdi for eventuelt interesserede. Telia annoncerede onsdag, at ADSL, sammen med en lang række andre produkter, ikke længere ville være til salg hos Telia som følge af en omfattende omstrukturering af Telia Networks.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Itm8 | IT Relation A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere