Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. september 2002.
Tel-Kas detailuddannede medarbejdere slæbte hver især 4,6 millioner kroner med hjem til mobildistributøren sidste år.
Få IT-virksomheder i landet har medarbejdere, der kan få en chef på vej til banken til at smile så meget som Tel-Ka i Middelfart.
Den fynske købmand lever af at distribuere blandt andet mobiltelefoner, IT-udstyr og fisk, og virksomheden ligger suværent i toppen over den danske IT-branches dygtigste distributører.
Målt på hvor meget hver ansat hiver hjem til virksomheden, overhaler ejer, Henning Borgersens selvlærte sælgere ved Lillebælt konkurrenterne med store skridt.
Ordholdenhed bedre end teori
I seneste regnskabsperiode havde Tel-Ka koncernen en omsætning på 2,44 milliarder kroner, svarende til en stigning på 183 procent.
Resultatet før skat var på 58,8 millioner kroner, og Henning Borgersen forventer at fordoble resultatet i dette års regnskab.
Ifølge ham ligger nøglen til succes i at tiltrække og motivere de rette medarbejdere, og for ham er detailsælgere uden handelshøjskole-bevis langt at foretrække.
- 80 procent af vores kunder har vi haft, siden vi etablerede os i 1994. Det tager jeg som udtryk for, at ordholdenhed og menneskekendskab virker bedre end den teoretiske viden, man kan tilegne sig på Handelshøjskolen, siger Henning Borgersen.
Aftagerne af mobiltelefoner rundt om i verden er ifølge Henning Borgersen mere interesserede i, at en handel går glat med leveringer til aftalt tid og pris, end at stykpriserne er længst muligt i bund.
Det betyder, at volumenræset ikke er det afgørende, på trods af at marginerne er i bund.
Medejerskab motiverende
Hans sælgere har mulighed for at hoppe rundt i koncernen og beskæftige sig med lidt af hvert, og den fleksibilitet tiltrækker de rette folk, mener Henning Borgersen.
- Desuden har vores direktører alle omkring 15-20 procents medejerskab af de selvstændige selskaber, og det virker meget motiverende, ligesom vores provisionsordning også kan mærkes, når man er god til at sælge, siger han.
Tel-Ka holder til i Middelfart, og har datterselskaber i England, Spanien, Tyskland og USA. Virksomheden har i dette regnskabsår startet en produktionsvirksomhed, ligesom handel med fisk er blevet en stor forretning.
- Jeg tror, vi skal passe på med at specialisere os for meget på et enkelt område. For hvad gør vi så, når der ikke længere er gang i mobilmarkedet? Vi kaster os gerne over nye og anderledes projekter og har midlerne til at sætte noget i gang, hvis ideen er god, siger Henning Borgersen.
På Tel-Kas hjemmeside er det muligt at sende ideer til nye forretningskoncepter ind, og ifølge den administrerende direktør kommer der så meget brugbart ind via den konto, at dette års omsætning kommer til at runde fire milliarder kroner.
Note:
Prisen mindre vigtig
Aftagerne af mobiltelefoner rundt om i verden er mere interesserede i, at en handel går glat med leveringer til aftalt tid og pris, end at stykpriserne er længst muligt i bund.
Billedtekst:
Henning Borgersen har som administrerende direktør for mobildistributøren Tel-Ka god grund til at smile. I seneste regnskabsperiode sikrede hver enkelt af hans medarbejdere 4,6 millioner kroner før skat til den fynske virksomhed.