Panasonic vil være kendt

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 13. september 2002.


Panasonic varmer op til den danske 3G-udrulning med lanceringen af mobiltelefonen GD67. Den skal gøre Panasonic til et navn, som de danske mobilkunder genkender.

I Japan har Panasonics mobiltelefoner 30 procent af markedet. I Danmark er elektronikgiganten til gengæld stort set ukendt som leverandør af mobiltelefoner.
Står det til Panasonic, skal den situation ændres markant. Derfor introducerede selskabet sidste uge mobiltelefonen GD67. En GPRS-model med farveskærm. Telefonen ligger i den billige ende af skalaen og markedsføres til de 15 til 25 årige. Senere på efteråret kommer Panasonic med GD87, endnu en farveskærmsmodel, men denne gang en dyrere high end-telefon rettet mod erhvervssegmentet.
Begge telefoner er introduceret sent på året, og derfor forventer Karoly Neumann, Panasonics marketingchef for kommunikationsprodukter, heller ikke at tage de store markedsandele i år. Et bud lyder på 10.000 enheder af den dyre model og 30-50.000 af ungdomstelefonene svarende til en og tre procent af det danske marked.
På forkant
Ifølge Karoly Neumann er telefonernes mission dog ikke at tage markedsandele, men at skabe en genkendelse af Panasonic-navnet i forbindelse med mobiltelefoner.
- I Europa har vi aldrig været på forkant på GSM-markedet. Vi har haft telefoner ude, men aldrig taget mere end højst fem procent af markedet. I '89 vurderede vi, at Nokia i høj grad var løbet med det marked. I stedet har vi fokuseret på at udvikle til det kommende UMTS-marked, og når 3G bliver lanceret her, vil det være os, der er på forkant med udviklingen. Så strategien er at slå Panasonic-navnet fast med de to modeller, vi lancerer i år. Når 3G så kommer, går vi efter en markedsandel på ti procent.
Udsigten til, at Nokia i nærmeste fremtid lancerer en telefon, der konkurrerer med GD67'eren, skræmmer ikke Neumann.
- Når Nokia kommer med deres konkurrent til vores telefon, bliver det ganske rigtigt sværere, men vores fordel er, at vi er tidligt ude. Vi er allerede i 700 forretninger landet over, og vi forventer ikke at se Nokias konkurrerende mobil i forretningerne før fjerde kvartal, siger han.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere