Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 6. september 2002.
Den hårdt pressede mobilkoncern Ericsson må se sit salg styrtdykke i 2002 på trods af alliancen med Sony. Ericsson er nu blot den femte største leverandør af mobiltelefoner på et marked, hvor Nokia fortsat dominerer.
For hver 100 mobiltelefoner, der bliver solgt, bærer kun fem af dem det det lille grønne gelÈ-logo og SonyEricssons navn.
Det viser Gartner Dataquests undersøgelse af det globale mobiltelefon-salg for andet kvartal 2002. SonyEricsson solgte totalt 5,3 millioner enheder i dette års andet kvartal, en nedgang på hele 29,3 procent i forhold til, hvad Ericsson alene solgte året før.
Selv om Ericsson-koncernen har store håb til den forholdsvis nylancerede modeller T68i og T300 med farveskærm, lægges der i det svenske ikke skjul på, at man har sine forbehold over for det svensk/japanske joint venture.
Ericssons topchef Kurt Hellström har i denne uge bekræftet over for avisen Wall Street Journal, at man ikke vil blive ved med at kaste penge efter Sony/Ericsson-projektet, hvis ikke salgstallene forbedres markant det næste halve år.
Nokia Dominans
Ifølge undersøgelsen fortsætter Nokia, ikke overraskende, med at dominere markedet med over 35 millioner solgte telefoner i 2002. Det svarer til en markedsandel på 35,6 procent og en stigning på fem procent i forhold til de 33,4 millioner Nokia terminaler, der blev solgt sidste år.
Nærmeste konkurrent til Nokia er amerikanske Motorola med en markedsandel på 15,7 procent.
Sydkoreanske Samsung tegner sig for en tredjeplads, og har med feltets største vækst på 46 procent god grund til at smile.
Samsung, der for nylig gik ind på det danske marked med "high end" modellen T100, er gået fra 6,4 millioner solgte telefoner til 9,3 millioner. Det er især i de asiatiske lande, at mobilproducenten har haft held med salget.
De globale salgstal viser en stagneret vækst i antallet af solgte telefoner. Totalt blev der på verdensplan langet 98,7 millioner over disken mod 97,8 millioner for andet kvartal sidste år. Det svarer til en beskeden vækst på 0,8 procent.
Graf:
Globalt salg af mobiltelefoner (i millioner)