Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 26. august 2002.
Sparsomt med nyheder for Microsoft-partnerne, der ifølge softwaregiganten heldigvis efterspørger stabilitet og forudsigelighed.
Los Angeles: Sidste år brugte Microsoft partnerkonferencen Fusion til at lancere nyt partnerprogram, ny aflønningsform og en ny strategi for løsningssalg.
I år udeblev trommehvirvlen.
For med de seneste års mange nye tiltag har Microsoft efter eget udsagn udsat partnerne for alt for mange ændringer. Prisen for at være innovativt i front har Microsoft mærket på partnertilfredsheden, der aldrig har været mere i bund.
- Når man holder op med at handle forudsigeligt, så mister man sine partneres tillid, og det er sket for os. Derfor bliver ændringen på dette års partnerkonference netop, at vi ikke annoncerer nogen stor ændring, sagde Orlando Ayala, der er Microsofts øverst ansvarlige for salg og marketing.
Loyalitetsproblemer hos halvdelen
Ifølge Simon Witts, der er Orlandos højre hånd i EMEA-regionen, har halvdelen af alle Microsofts partnere i EMEA problemer med loyaliteten.
- Det er et wakeup-call, der vil noget. Men vi har hørt Jer, og er på rette vej, lød det fra Simon Witts.
Til IT-Branchen sagde han, at han i sine 12 år hos Microsoft aldrig har oplevet, at hele styrken arbejder så målrettet, dybt og seriøst med et så luftigt begreb som partnertilfredshed, som tilfældet har været de seneste måneder.
- Og det er helt nødvendigt for, at vi kan genskabe tiltroen til os som virksomhed. Det er ikke længere nok for os at have fokus på at udvikle software og teknologi. Vi skal i højere grad se på, hvilken indflydelse vores beslutninger får på vores partneres og kunders forretning, sagde Simon Witts.
Mission statement uden software
Den holdning kom også til udtryk i et nyt "mission statement" fra Microsoft. For første gang nogensinde er ordene software og teknologi ikke tilstede i det officielle mission statement, der beskriver, at Microsoft vil være den virksomhed, der hjælper folk over alt i verden til at indse og udnytte deres fulde potentiale.
- Normalt betyder sådanne ord ikke noget for andre end de fem folk, der har fundet på dem. Men for mig udtrykker de lige præcis, hvad det er, vi sammen skal stræbe efter for at ændre verden, sagde Microsofts CEO Steve Ballmer.
Billedtekst: Ifølge Simon Witts, Orlando Ayalas højre hånd i EMEA-regionen, har halvdelen af alle Microsofts partnere i EMEA problemer med loyaliteten.