Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. juni 2002.
OracleWorld-konferencen i Bella Center blev kamppladsen for den første større krig i Danmark mellem
konkurrerende IT-virksomheder med såkaldt outdoor - kæmpemæssige reklamesejl spændt ud på bygninger.
Krigen på de såkaldte outdoor-reklamer, kæmpeannoncer på bygninger, rykkede for alvor ind i Danmark på den netop holdte OracleWorld konference i København på Bella Center. I udlandet, og især i USA, har outdoor, ofte kombineret med varmluftballoner, i mange år været reklamebrølene ude på gaderne til publikum på vej ind til konferencer og udstillinger, blandt andet IT-messerne Comdex og CeBit.
Da SAP sidste år holdt brugermøde i Portugal havde
Oracle således "malet" byen over med Oracle-outdoor.
Til den netop holdte OracleWorld i København var der stort ikke en ledig husfacade i en radius på flere kilometer med messe- og kongrescentret Bella Center på Amager som centrum. Parkeringshuset i lufthavnen og bygningerne op til konferencen var klistret til med outdoor-reklamer på størrelse med flere parcelhuse.
415 kvadratmeter
Outdoor-reklamen fra Microsoft måler 415 kvadratmeter og hænger på parkeringshuset i lufthavnen, en spritny reklameplads. Herfra blev de flyrejsende til OracleWorld konferencen budt velkommen af Microsoft-reklamen med en yderst adræt kvinde balancerende højt på bygningen med teksten: "Can your business do this?". En slet skjult hentydning til at Microsoft-løsningen skulle være en tand bedre end Oracle-databasen til at håndtere virksomhedens bjerge af arkiver med papirer og sagsmapper.
- Outdoor-reklamen er et eksempel på det strategiskift, som vi har gennemført i vor marketing. I stedet for at slå på produkterne er markedsføringen nu løsningsfokuseret. Det er den store outdoor i lufthavnen et eksempel på, men vi har også lavet annoncer i aviser og blade, hvor det er virksomheder som blandt andet SAS og Aller, der fortæller om en færdig IT-forretningsløsning, siger marketingdirektør Finn Morsing, Microsoft Danmark.
Han fortæller, at den nye danske løsningskampagne koster et tocifret millionbeløb. Og at kontaktprisen på outdoor-reklamen i lufthavnen er lavere end avisannoncer.
Noget for IBM-fans
Sjovt nok var Microsoft-reklamen ikke den eneste på vejen til OracleWorld i Bella Center. Den anden store konkurrent til Oracle-databasen (9i) er IBM. Der var meget belejligt blevet plads til en outdoor på bygningen næsten dør-om-dør med OracleWorld for IBM DB2-databasen. Det har sikkert glædet eventuelle IBM-fans blandt OracleWorld-gæsterne og ligeså sikkert irriteret
Oracle-koncernchefen Larry Ellison. Han vil ikke have kunnet undgå IBM-outdooren under sit besøg som hovedtaler på sin egen OracleWorld-konference, mens han formentlig med sit Lear-privatfly er blevet hentet i en limousine på landingsbanen i lufthavnen og er sluppet for den kæmpemæssige Microsoft-outdoor på parkeringshuset.
Striden mellem Oracle og IBM om, hvilken database der er bedst, har kørt i flere år i de udenlandske erhvervsmedier. Annoncer fra Oracle om en "Unbreakable" database med meget direkte hentydninger til IBM DB2-databasens sårbarhed og langsommelighed.
En kampagne, som IBM i begyndelsen i USA så igennem fingre med, men som i dag irriterer IBM så meget, at pr-bissen er skruet på med eksempelvis de proaktive outdoor-fremstød, som nu også er kommet til Danmark. IBM har også fremstillet tre A-4 sider med teknologiske fakta om "DB2 versus Oracle 9i".
Billedtekster:
Microsoft har lejet 450 kvadratmeter af facaden på parkeringshuset i Københavns Lufthavn (ovenfor), IBM's outdoor er også mobil (nederst til venstre), mens Oracle blandt andet har en outdoor hængende ved Sjællandsbroen (nederst til højre). Fotos: Torben Klint