Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. juni 2002.
Det tidligere teknologitunge Unisys har haft rengøringskludene fremme for at pudse sit image af i en ny kampagne. Den skal markere, at 75 procent af omsætningen i dag er udvikling og levering af nøglefærdige forretningsløsninger til erhvervslivet.
Hovedrengøringen har fejet igennem IT-koncernen Unisys. Virksomhedens tidligere image skal erstattes med en hurtigsvingende milliondollar-kampagne: "Imagine it. Done." - frit oversat til "Har du ideen. Så leverer vi varen". En slags Alladins lampe til kunderne med budskabet om, at de bare skal tænke tanken, så realiserer og leverer Unisys forretningsløsningen med et trylleslag.
USA-koncernen Unisys er med datterselskab i Danmark et af verdens mange økonomisk plagede IT-selskaber. Ikke blot af den generelle afmatning i erhvervslivets IT-investeringer. Men Unisys er særlig hårdt ramt, da kernekunderne tæller 80 procent af verdens største banker, 19 af de 25 største luftfartsselskaber og ni ud af 10 førende teleselskaber. Brancher som før og især efter World Trade-terrorangrebet den 11. september 2001 har været økonomisk i knæ og har afholdt sig fra nye teknologikøb.
Den globale brandingkampagne er bestilt hos konsulentfirmaet Siegelgate for et halv år siden, og fra medio juni har reklamefirmaet Darkgrey i Grey Worldwide-koncernen lanceret Unisys nye image. Målet for strategien er i reklamesprog: "Making friends in high places". Der skal skabes kontakt til kunderne blandt erhvervslivets såkaldte beslutningstagere, det vil sige de administrerende direktører og andre topledere med budgetansvar på "de bonede gulve".
- Det er vigtigt for os at få sagt, at vi ikke længere er en stor mainframe-producent. Vi følger skiftet hos kunderne, hvor det nu gælder de forretningsmæssige løsninger. Derfor er 75 procent af omsætningen i vor internationale koncern i dag services, og det gælder også for Danmark, siger administrerende direktør Jørgen Andreassen, Unisys Danmark.
Det tidligere og delvist fejlslagne image i Unisys var bygget op på "skærmhoveder" (monitor heads), hvor reklamefolkene havde udstyret kontorfolk med IT-skærme som hoveder i brochurer, annoncer og på nettet. Teksten var bygget op på : "We eat, sleep and drink this stuff", som formentlig skulle betyde, at uanset hvad medarbejderne i Unisys foretog sig, så var kunderne i fokus døgnet rundt.
Men skærmhoved-kampagnen blev aldrig en succes, og mange datterselskaber (eksempelvis Danmark) brugte kun delvist Unisys-koncernens reklamemateriale. Kampagnen signalerede for meget den nørdede IT-mand, som top-ledelsen hos kunderne i erhvervslivet ikke forbandt med at kunne levere dem IT-baserede forretningsløsninger.
Den nye kampagne ligger langt fra det teknologitunge i "skærmhoved-kampagnen". Den danske Unisys-chef Jørgen Andreassen begyndte for et halvt år siden at tale med kunder, iagttagere, partnere og branchen for at udvikle strategien, der skal fastholde Unisys som IT-virksomhed i fremtiden. Deres mening om Unisys var meget positiv, fortæller han, med en tro på, at der er fokus på kerneforretningen med et utrætteligt engagement til at nå de forretningsmæssige mål.
Unisys håber, at den nye kampagne går hjem hos top-erhvervsfolk om, at virksomheden hovedsagelig er leverandør af systemintegration, outsourcing, infrastruktur/net, serverteknologi og konsulentydelser med hardware i fodenden af forretningen med 25 procent af omsætningen.
Billedtekst: Unisys' nye brandingkampagne "Imagine it. Done". bliver også synlig i Danmark.
Boks:
Unisys Danmark A/S
Årsregnskab 2000
(Regnskabet for 2001 er endnu ikke offentliggjort)
Ansatte 130
Omsætning 289.877.000
Result.
primær drift 10.881.000
Resultat før skat 12.067.000
Oms. vækst -6,1
Overskudsgrad 3,8
Primært res.
pr. ansat 0,08
Afkastningsgrad 8,9
Saml. aktiver 22.111.000
Plac. top 250 83
Plac. dygtigste 81
Placering blandt
hurtigvokserne 195