Der kommer ekstra liv i kludene på Windows Live i den kommende tid.
Microsoft introducerer betaversioner af nye Windows Live-tjenester og indleder samarbejde med populære websites som Digg, Flickr, Wordpress og Twitter, så Windows Live-brugere kan følge med i, hvad der foregår på de websider.
Facebook-lignende features
Gennem en "What's new"-kanal bliver en bruger holdt underrettet om, hvad brugerens venner foretager sig.
- Windows Live-brugere vil give personer, de betegner som venner, adgang til at se, hvad de er i gang med via Windows Live Hotmail, Windows Live Messenger og andre Live applikationer og webtjenester, siger Chris Jones, corporate vice president of Windows Live hos Microsoft.
- Vi integrerer social networking, e-mail og instant messaging til en sammenhængende oplevelse, siger han.
- Egenskaberne (ved det nye Windows Live, red.) vil ligne dem fra Facebook, som giver brugere mulighed for at få besked via e-mail eller via websiden om, hvad deres venner laver med Facebook-applikationerne.
Ændringerne bliver frigivet inden slutningen af i år, og nogle af applikationerne som Windows Live Hotmail er allerede opdateret til næste version.
Samarbejde med tredjeparts webapplikationer
For at gøre "What's new"-kanalen interessant samarbejder Microsoft med andre webapplikationer, så de webapplikationer kan udveksle informationer med Windows Live.
Blandt samarbejdspartnerne er blandt andre Flickr, iLike, LinkedIn, Yelp, Flixster, Pandora, Twitter, Photobucket og Tripit.
Et vigtigt navn på listen over samarbejdspartnere mangler; Facebook.
Chris Jones oplyser til IDG News Service, at Microsft har haft "drøftelser" med Facebook, men at der ikke er noget partnerskab om "What's new"-kanalen på dette tidspunkt.
Kampen om indgangen til nettet - og annoncekronerne
Det kan skyldes, at Microsoft ser Facebook som en konkurrent til Windows Live.
Microsoft håber øjensynligt på at gøre Windows Live til det primære websted for webbrugere. Hvis det lykkes at få mange brugere til at anvende Windows Live som deres webstartside og bruge så mange Windows Live webtjenester som muligt, så har Microsoft mulighed for at sælge flere online-reklamer og i det hele taget få mere mindshare blandt webbrugere.
Google er i gang med noget tilsvarende med sin iGoogle portal og tilhørende webtjenester. Også det trængte Yahoo er i gang med at tilføje social-networking til sine online webtjenester i håbet om, at Yahoo bliver indgangen til internettet for mange brugere.
Analytikeren Charlene Li, grundlægger af Altimeter Group, vurderer, at Microsofts beslutning om at tilføje social-networking til Windows Live giver mening.
Det kan sikre, at Hotmail og instant-messaging-brugere ikke flytter over til Google eller Yahoo og kan hjælpe Microsoft med at tjene flere penge på online-reklame, hvis flere brugere anvender Microsofts webtjenester, lyder det fra Charlene Li.
Samarbejdet med de populære websider suppleres med udbygning af porteføljen af Windows Live-tjenester.