Overleveren

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. juni 2002.


Alle har en historie at fortælle. Men der findes de mennesker, hvis historie er lidt mere fantastisk end normalen. Ib Byder, nyudnævnt direktør for Ericsson Danmark, hører til i den kategori. I 1983 rejste Ib Byder sig og gik ud i den malaysiske jungle. Væk fra vraget af det Airbus-fly, der skulle have bragt ham til Kuala Lumpur, men som styrtede ned kort før landing
- Jeg troede, at vi var landet, så min umiddelbare tanke, da vi mærkede et ordentlig ryk i maskinen, og der var orange farvet lys rundt om os, var 'Hold da op, det var godt nok en hård landing den der'. Men pludselig bragede det, da vi gik ned i træerne, og selv om det tog lidt tid, gik det op for mig, at vi var på vej til at styrte.
Det orangefarvede lys, som passagererne så, viste sig at være den brand, der var opstået i benzintanken, efter at motoren var blevet revet af 1,2 kilometer før selve styrtet.
Tidspunktet for ulykken var den 18. december 1983 klokken 19.38 lokal tid. Stedet var fem-seks kilometer fra landingspladsen i Kuala Lumpur, og Ib Byder befandt sig i sæde 33 A på Malaysian Airlines fly fra Singapore. Han havde, sammen med et hold Ericsson-folk været på Borneo for at indvie en af Asiens første computerstyrede telefoncentraler. Den 40 minutter lange tur mellem Singapore og Kuala Lumpur var sidste stræk på hjemrejsen. Hvad præcis, der gik galt under indflyvningen, står stadig uklart, men man mener, at der var tale om en pilotfejl og forkert indstillede instrumenter.

Benzin
Efter motoren var blevet revet af kom turen til vingerne, og derefter knækkede flyet i, hvad Ib Byder beskriver som et virvar.
- Det næste, som jeg klart kan huske, kommer, da bevægelserne endelig stopper. Der var ild og en voldsom lugt af benzin, så jeg kom til at tænke på Ronni Petterson, en formel 1-kører, som nogle år tidligere var død i en bilulykke. Ikke af selve sammenstødet, men af at indhalere benzindampe. Jeg tog en avis og holdt den for ansigtet og tænkte: O.k. det her, det klarer jeg nok ikke, gud ved, hvordan det føles, når det hele eksploderer? Og så kom tankerne om de ting, jeg ikke havde fået sagt til mine børn og min kone.
Men Ib byder klarede den og hjalp også en kollega ud af vraget. Hun sidder umiddelbart ved siden af ham, men er blevet klemt fast. Ib Byder får hende trukket fri, ud den sump, som flyet ligger i og væk gennem junglen.
100 meter væk fra ulykkesstedet lyder et højt brag, da benzintankene eksploderer.
Der går flere timer, før Ib Byder og en gruppe af 20 andre overlevende ser et lysglimt i skoven, der viser sig at være en hytte.
- I sådan en situation mister man fornemmelsen for tid. Men det at gå i en malaysisk jungle er bestemt ikke det samme som en tur i en dansk skov. Man bevæger sig meget langsomt.
Ejeren af hytten får kontaktet lufthavnen, og myndighederne tager nu hånd om ulykkesstedet og de 180 overlevende.

Et stykke af vingen
Fysisk slipper Ib Byder med mindre skrammer i hovedet og der, hvor sikkerhedsbæltet har siddet. Psykisk er han mærket af ulykken og har ingen planer om nogensinde at sætte sig op i et fly igen. Men en gruppe flyledere fra Kuala Lumpur kontakter ham kort efter ulykken og vil have ham op i luften igen.
- Jeg skulle ikke op i noget fly. De spurgte mig, hvordan jeg ville komme hjem. Jeg svarede, at så måtte jeg sejle.
Ifølge Ib Byder tog det lang tid og væsentlige overtalelsesevner, men til sidst fik flyvelederne ham overtalt til at sætte sig ind i et fly.
14 dage efter styrtet vendte Ib Byder tilbage til ulykkesstedet og så den strækning, hvor flyet havde pløjet sig gennem træernes kroner, længere og længere ned, indtil stammerne blev for tykke til at knække, og vragdelene derfor begyndte.
- At vende tilbage til ulykkesstedet var både spændende og sørgeligt, men det at komme op og flyve hurtigt igen var en god ting at gøre i forhold til at komme videre. Med sig fra vragpladsen fik han et stykke af vingen som minde.
På spørgsmålet om, hvad han ellers tog med fra oplevelsen, lyder svaret.
- Det er ikke noget, jeg tænker på hver dag, men mindet dukker alligevel op engang imellem, når jeg ser eller hører om lignende situationer. Og jeg har nok mere empati og større forståelse for de menneskers situation. I forhold til mit arbejde har ulykken betydet, at jeg har fået rykket mit referencepunkt meget væsentligt i forhold til, hvad jeg kan klare. Hvad man kan blive udsat for og stadig klare sig igennem, siger han.

Billedtekst: Alle mennesker er unikke, og alle har en historie at fortælle. Men der de mennesker, der er lidt mere unikke, og hvis historie er lidt mere
fantastisk end normalen. Ib Byder, nyudnævnt direktør for Ericsson Danmark, hører til i den kategori. Han har arbejdet i imponerende 33 år uden stop i samme virksomhed. Han har været leder i et utal af kulturer, og så har han gjort, hvad der må betegnes som det næsten umulige, da han i 1983
overlevede et flystyrt i Malaysia.
Foto: Lars Svankjær

33 år i en virksomhed
1969 ansat hos telekommunikations-koncernen L.M. Ericsson A/S.
1973-1985 forskellige stillinger inden for udvikling og implementering i Malaysia, Singapore, Indonesien, Thailand, Hong Kong og Kina.
1986-1990 udviklingschef hos Ericsson Danmark.
1990 Forskning- og udviklingschef hos Ericsson i Stockholm.
1995-1996 produkt marketingschef for Central og Østeuropa.
1997 produktchef.
1998 forretningsudviklingschef.
1999 direktør for Ericssons Global Product Center.
2002 administrerende direktør i Ericsson Danmark.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere