Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 24. maj 2002.
Lad filippinske IT-folk klare de rutineprægede opgaver til under halv pris, opfordrer det
danske jointventure-
selskab Philscan.com.
Filippinske søfolk har været et kendt syn i den danske handelsflåde i mange år. Nu melder ø-befolkningen sig på det danske marked som billig IT-arbejdskraft. Ved at lade filippinske IT-medarbejdere løse praktiske opgaver med udarbejdelse og servicering af for eksempel websteder under dansk ledelse, er der mange penge at spare, oplyser virksomheden.
- Små og mellemstore danske virksomheder kan med økonomisk fordel outsource en del af deres IT-opgaver og samtidig aflaste deres egne medarbejdere. Danske IT-services koster mellem 800 og 1.200 kroner i timen, hvor vores timepris er mellem 160 og 280 kroner, siger Per Stangegaard, direktør i Philscan.com.
Firmaet har hovedsæde i Filippinerne og har løst opgaver for Louis Poulsen og Udenrigsministeriet.
Per Stangegaard mener også, at man med denne type outsourcing kan imødegå de kapacitetsproblemer, IT-branchen frygter at blive ramt af.
- Rent IT-mæssigt er Filippinerne med helt i front, men landet har svært ved at holde på den højtuddannede arbejdskraft, som søger til USA. I Danmark kan vi være med til at bremse den hjerneflugt, der foregår fra udviklingslandene til vesten, og samtidig skabe fair og gode arbejdspladser samt værditilvækst i den tredje verden, siger direktøren, som tidligere blandt andet har været generalsekretær i U-landsimporten. td