IBM sælger billetter

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 17. maj 2002.


Ved hjælp af IBM-computere og Fredgaard-forretninger vil Parkens nye, lille virksomhed E-billetter A/S vokse sig stor og blive Danmarks største billet-agent med salg på nettet, pr. telefon og i butikker.

Intet er for småt til IBM, verdens største IT-virksomhed. Det gælder også det lille, nystartede E-billetter A/S, som har indgået en aftale med IBM om at levere selvbetjente billetkiosker, foreløbig til opstilling i 25 Fredgaard-forretninger (F Group) over hele landet.
- Men vi vil allerede i år åbne endnu flere nye distributionskanaler for billetter via billetkiosker placeret andre steder, blant andet hos koncertarrangører. Vi har således bestilt 10 ekstra billetcomputere hos IBM, siger administrerende direktør Kåre Jacobsen, E-billetter A/S.
Fra den 1. juli i år kan der købes billetter til sport og underholdning fra 25 billetkiosker i Fredgaards butikker. Det sker via selvbetjening, eventuelt med hjælp fra Fredgaards personale ved at trykke på skærmen og køre plastikkortet igennem, hvorefter billetten skrives ud på stedet. Billetkiosken er en såkaldt IBM Netvista placeret i en stander og udstyret med billetprinter og batalingsenhed. Computeren er forsynet med en 15 tommer trykfølsom skærm, tastatur og højttalere, og den er koblet direkte til E-billetters system via ADSL-linier. Det er IBM Business Partneren House of IT, der leverer løsningen.
- Vi leverer infrastrukturen og den bagvedliggende løsning, og aftalen viser, at vi, som mange fejlagtigt tror, ikke kun sælger til de meget store virksomheder. En tredjedel af vor forretning går til små og mellemstore virksomheder, og det er vort hurtigst voksende marked, siger administrerende direktør Carl Christian Ægidius, IBM Danmark A/S.
Milepæl for E-billetter
Parkens direktør og bestyrelsesformand i E-billetter, Flemming Østergaard, kalder aftalen med IBM og Fredgaard for en milepæl i E-billetters korte historie.
- Den kommer kort efter, at vi vandt et udbud om at overtage abonnementsordningen for Det Storkøbenhavnske Teaterfællesskab (ARTE) fra den 1. januar 2003. Som arrangør og kunde i E-billetter glæder det mig, at man fremover kan købe billetter til F.C. Københavns hjemmekampe i Fredgaard. Det øger muligheden for at løfte det høje tilskuertal yderligere. De længere åbningstider i Fredgaard-butikkerne sammenlignet med posthusene (konkurrenten Billetnet) er en fordel for os (E-billetter).
Mere trafik hos Fredgaard
Direktør Michael Kjær, Fredgaard siger, at billetkioskerne vil give yderligere trafik i butikkerne og at det vil sikkert kunne kaste noget ekstrasalg af sig.
Men billetsalget ligger også fint i forlængelse af at servicere kunderne.
- Vi har ikke specielt fokus på e-handel. Vi vil gerne kommunikere på nettet, men vi tror ikke, at vi kan undvære de fysiske butikker, siger Michael Kjær, som også vil anvende IBM-computerne fra E-billetter til at oplyse om Fredgaard-forretningen. Foreløbig skal billetstanderne dog ikke anvendes til at give lydprøver fra CD'er og DVD'er, som det blandt andet sker hos Virgin i New York. Men det kan komme.
Administrerende direktør Kåre Jacobsen, E-billetter, siger, at den nuværende encifrede markedsandel skal op på 12-14 procent i år. I løbet af 2003 og 2004 vil virksomheden overhale Billetnet og blive markedsledende.
- I dag sælger vi 75 procent af vore billetter på nettet og 25 procent via telefon i et call-center, hvorefter billetterne sendes til kunderne med posten. Med billetkioskerne i Fredgaard kombinerer vi nettet med kortbetaling på stedet og billetten i hånden til kunden. Det vil få nethandelen til at vokse. Ligesom vi også vil skabe vækst med flere nye distributionskanaler. For eksempel selvbetjente billetcomputere, der vil blive stillet op blandt andre arrangører, så de selv kan sælge og skrive billetterne ud, siger Kåre Jacobsen, E-billetter A/S.

Boks:
Tjener på billetgebyr
E-billetter A/S (e-billetter.dk) er en danskejet virksomhed. Stiftet medio 2000 og startede salg af billetter via internettet i 1. kvartal 2001. Bestilling er hidtil udelukkende sket på nettet eller på telefon. Indtjeningen er et billetgebyr på 15 kroner, og billetterne sendes gratis med posten. Selskabet blev den 28. januar 2002 overtaget af Parken Sport & Entertainment A/S (51 procent) samt JBJ Group og Vestjysk Bank.
Administrerende direktør er Kåre Jacobsen med otte ansatte (jura, salg, marketing, webdesign og IT). Bestyrelsen består af Flemming Østergaard (formand) og Dan Hammer, begge fra Parken Sport og Entertainment samt Joachim Bruus-Jensen, 4 JBJ Invest A/S samt Christian Have, Have PR & Kommunikation.

En dværg med underskud
Nystartede E-billetter A/S er med en encifret markedsandel og endnu underskud på driften en dværg blandt de danske billetagenter, som opererer på et marked med godt otte millioner billetter om året til sport, teater og forlystelser (minus biografbilletter). Markedsledende med 50 procent er Billetnet med omkring fire millioner billetter, en position E-billetter vil erobre i 2003/4. Allerede i år (2002) lover administrerende direktør Kåre Jacobsen overskud på driften med et positivt cashflow i E-billetter.

Billedtekst:
E-billetter med administrerende direktør Kåre Jacobsen i spidsen fæstner lid til, at 25 selvbetjeningsstandere fra IBM i Fredgaard-butikker landet over skal hjælpe med til at sætte så megen fart på væksten, at firmaet om kort tid overhaler markedslederen Billetnet.
Foto: Bo Tornvig




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere