Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. maj 2002.
Men jeg ville som IT-direktør have lidt murren i maven over, hvad der nu sker med mine løsninger, siger IDC-analytiker Per Andersen
Administrerende direktør Per Andersen, IDC Nordic - et af verdens førende IT-analysevirksomheder - mener, at Microsoft-købet af Navision er rigtig godt for både Microsoft og Navision.
- Godt for Navision, fordi ERP (økonomisystemer) er et global marked, der bliver mere og mere konsolideret. Man kan ikke leve af at være nummer 15 globalt, og uanset Navisions gode bestræbelser på at blive globale, ville der være meget, meget lang vej til målet. Og at blive købt af Microsoft er nok ikke den værste partner at have!
- Godt for Microsoft, som nu bliver nummer fem på listen over ERP-leverandører - og det er ikke dårligt. Der er et godt "fit" med Great Plains-købet fra sidste år med fokus i den lave ende og stærke på det amerikanske kontinent. Med Navision får man en god indgang til det europæiske marked, og Navision er også lidt højere i markedet med hensyn til størrelse af virksomheder - selv om det stadig er små- og mellemstore virksomheder, der er den store del af kundebasen.
Hvem er det ikke godt for, spørger analytikeren Per Andersen.
- Man skal måske specielt holde øje med Microsofts produktplaner. Nu har man både produkterne fra Great Plains og hertil indtil flere produktplatforme fra Navision. Deres svar er, at det hele skal udvikles i retning af .Net produkter, og at købet af Navision i lige så høj grad er et køb af et stort, solidt udviklingscenter. Det er fint nok - men hvis jeg var IT-direktør for en mellemstor virksomhed i Danmark med en Navision-platform, ville jeg nok have lidt murren i maven over, hvad der kommer til at ske med mine løsninger.
Billedtekst: Man kan ikke leve af at være nummer 15 globalt, og uanset Navisions gode bestræbelser på at blive globale, ville der være meget, meget lang vej til målet, siger Per Andersen, IDC Nordic.