Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 6. maj 2002.
Dell mener, at udbredelsen af bredbånd og tjenester på internettet vil være den vigtigste drivkraft i salget af desktop pc'er.
Trangen til at dele filer på internettet kombineret med frygten for virusangreb bliver så vigtige parametre, at det vil drive salget af multimediemaskiner til privatmarkedet, spår Jonas Persson, der er Dells produktchef i Norden.
- Både manglen på storage-plads og muligheden for at udnytte internet-tjenester vil få mange forbrugere til at skifte deres pc'er ud med en ny model, nu hvor prisen er i bund, og der ikke er en ny Pentium-afløsning lige om hjørnet, siger Jonas Persson.
Han mener samtidig, at den gamle pc'er vil indgå i familiens lille lokale netværk, enten som en ekstra harddisk til børnenes spil eller som en tilsluttet maskine på et reelt LAN.
- Til gengæld tror jeg, XP-boomet er ovre. Der var en lille stigning i forbindelse med lanceringen, men det er ikke noget, der kan drive efterspørgslen i de næste kvartaler, siger han.
Hvad angår erhvervskunder og brugerne af hjemme-pc-ordningen, tror Dell ikke, der vil ske det store inden tredje kvartal i år.
- Det tager tid, før ordningen er blevet forstået ude hos kunderne, men det skal nok komme, og det er vores opfattelse, at vi står stærkere i kampen om de fremtidige kunder til en hjemme-pc-ordning end ved den tidligere ordning, siger Jonas Persson.
Som forklaring nævner han, at det bliver de leverandører, der i forvejen har bedst fat i erhvervssegmentet, der står til at øge markedsandele på hjemme-pc-ordningen, fordi ordningen i højere grad end tidligere kræver en arbejdsgiverbetaling.
Billedtekst:
- Det er et godt tidspunkt at skifte sin pc'er ud med en ny, nu hvor prisen er i bund, og der ikke er en ny Pentium afløsning lige om hjørnet, mener Jonas Persson, der er nordisk produkt-chef hos Dell.