Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. april 2002.
Novo Nordisk har valgt en blanding af fuld backup og online journalfiler til at sikre virksomhedens flere end 300 produktionsdatabaser. Strategien er valgt med henblik på at minimere "nedetiden".
Alle IT-brugere kender den tommelfinger-trillende fornemmelse, når ens IT-systemer er utilgængelige. Men i en virksomhed som Novo Nordisk forplanter effekten af døde IT-systemer sig hurtigt til steder i organisationen, hvor nedetid ikke måles i minutter, men i kroner og ører.
Leder af databaseafdelingen Novo Nordisk, Lars Brunsgaard siger:
- Det er et simpelt spørgsmål: Hvor lang tid vil og kan man være nede? Hvad har man råd til? Ud fra de svar bygges backup-strategien. Den anden vej, hvor man først opbygger backup-strategien, og derefter fortæller, hvor lang tid en restore vil tage, er forretningsmæssigt set forkert. Kunsten er i virkeligheden at have en restore-strategi, ikke en backup-politik.
Mest muligt online
Den holdning betyder for Novo Nordisk, at alle tape-backup'er altid er total-backup'er. Dertil tages der øjebliksbilleder (snapshots) af databasen og alle transaktioner journaliseres på spejlede diske. Der er altid tre fulde generationer af bånd til stede, og de tilhørende tre generationer af journalfiler er online.
Derved kan en database bringes tilbage ved, i værste fald, at spole indholdet tilbage fra et bånd og derefter rulle opdateringer ind via de online journalfiler. Denne strategi giver mulighed for at komme tilbage til den tilstand, som man ønsker i forhold til det nedbrud, der er sket. Lars Brunsgaard lægger vægt på, at genetableringen af data foregår så automatisk og enkelt som muligt.
- I de gamle dage kunne det betale sig at bruge penge på personer, som enten udtænkte snedige backup-strategier og/eller skiftede bånd på livet løs. Alt sammen for at spare på de dyre diske. Nu er disk-hardware så billigt, at det er unødvendigt. Der spares meget tid og mange fejl ved at bruge penge på flere diske, sådan at mere af restore-funktionen kan være online og automatiseret.
Test alle konfigurationer
Lars Brunsgaard fortæller videre, at rutinerne for genetablering testes grundigt og der netop designes efter, at der skal ske mindst mulig menneskelig indgriben, således at fejlmulighederne mindskes.
- Enhver kan tage en backup. Det er simpelt. Men den dag, hvor det brænder på, og data skal tilbage igen, er det rigtig ærgerligt ikke at have testet proceduren. Og tænk at opdage her, at der er en fejl i restore-processen, siger han.
Derfor anvender Novo Nordisk heller ikke nødvendigvis de sidste nye versioner af backup-software. I stedet gøres der et stort arbejde for at sikre at database-versioner, styresystem, sikkerhedssoftware og backup-software passer sammen. Lars Brunsgaard siger:
- Alle de komponenter, som indgår i en løsning, skal både passe sammen og være testet sammen. Vi arbejder med et pakke-system, hvor database-versionen er låst til version og model af backup-softwaren. Der bliver ikke opdateret noget, uden, at hele pakken bliver testet grundigt, hvilket sker på vores database-testsystem.
Han fortæller, at denne test samtidig tjener til at få øvet restore-funktionerne rent organisatorisk. Og han siger videre:
- Vi har nok en meget stor database-installation, men størrelsen er i realiteten ligegyldig, når vi snakker om at sikre drift og data. Det er stadigvæk et spørgsmål om at tænke i restore-politik og automatisering frem for at basere det på komplekse instruktioner til stressede personer. Og frem for alt at teste den samlede løsning, før uheldet er ude. Hellere safe end sorry.
Billedtekst:
Lars Brunsgaard er leder af Novo Nordisks databaseafdeling, og har til daglig ansvaret for over 300 databaser fordelt på fire produktionsmaskiner.
Dertil kommer omkring 450 databaser i testmiljø.
Foto: Torben Klint