Den kostbare restoretid

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. april 2002.


Novo Nordisk har valgt en blanding af fuld backup og online journalfiler til at sikre virksomhedens flere end 300 produktionsdatabaser. Strategien er valgt med henblik på at minimere "nedetiden".

Alle IT-brugere kender den tommelfinger-trillende fornemmelse, når ens IT-systemer er utilgængelige. Men i en virksomhed som Novo Nordisk forplanter effekten af døde IT-systemer sig hurtigt til steder i organisationen, hvor nedetid ikke måles i minutter, men i kroner og ører.
Leder af databaseafdelingen Novo Nordisk, Lars Brunsgaard siger:
- Det er et simpelt spørgsmål: Hvor lang tid vil og kan man være nede? Hvad har man råd til? Ud fra de svar bygges backup-strategien. Den anden vej, hvor man først opbygger backup-strategien, og derefter fortæller, hvor lang tid en restore vil tage, er forretningsmæssigt set forkert. Kunsten er i virkeligheden at have en restore-strategi, ikke en backup-politik.
Mest muligt online
Den holdning betyder for Novo Nordisk, at alle tape-backup'er altid er total-backup'er. Dertil tages der øjebliksbilleder (snapshots) af databasen og alle transaktioner journaliseres på spejlede diske. Der er altid tre fulde generationer af bånd til stede, og de tilhørende tre generationer af journalfiler er online.
Derved kan en database bringes tilbage ved, i værste fald, at spole indholdet tilbage fra et bånd og derefter rulle opdateringer ind via de online journalfiler. Denne strategi giver mulighed for at komme tilbage til den tilstand, som man ønsker i forhold til det nedbrud, der er sket. Lars Brunsgaard lægger vægt på, at genetableringen af data foregår så automatisk og enkelt som muligt.
- I de gamle dage kunne det betale sig at bruge penge på personer, som enten udtænkte snedige backup-strategier og/eller skiftede bånd på livet løs. Alt sammen for at spare på de dyre diske. Nu er disk-hardware så billigt, at det er unødvendigt. Der spares meget tid og mange fejl ved at bruge penge på flere diske, sådan at mere af restore-funktionen kan være online og automatiseret.
Test alle konfigurationer
Lars Brunsgaard fortæller videre, at rutinerne for genetablering testes grundigt og der netop designes efter, at der skal ske mindst mulig menneskelig indgriben, således at fejlmulighederne mindskes.
- Enhver kan tage en backup. Det er simpelt. Men den dag, hvor det brænder på, og data skal tilbage igen, er det rigtig ærgerligt ikke at have testet proceduren. Og tænk at opdage her, at der er en fejl i restore-processen, siger han.
Derfor anvender Novo Nordisk heller ikke nødvendigvis de sidste nye versioner af backup-software. I stedet gøres der et stort arbejde for at sikre at database-versioner, styresystem, sikkerhedssoftware og backup-software passer sammen. Lars Brunsgaard siger:
- Alle de komponenter, som indgår i en løsning, skal både passe sammen og være testet sammen. Vi arbejder med et pakke-system, hvor database-versionen er låst til version og model af backup-softwaren. Der bliver ikke opdateret noget, uden, at hele pakken bliver testet grundigt, hvilket sker på vores database-testsystem.
Han fortæller, at denne test samtidig tjener til at få øvet restore-funktionerne rent organisatorisk. Og han siger videre:
- Vi har nok en meget stor database-installation, men størrelsen er i realiteten ligegyldig, når vi snakker om at sikre drift og data. Det er stadigvæk et spørgsmål om at tænke i restore-politik og automatisering frem for at basere det på komplekse instruktioner til stressede personer. Og frem for alt at teste den samlede løsning, før uheldet er ude. Hellere safe end sorry.

Billedtekst:
Lars Brunsgaard er leder af Novo Nordisks databaseafdeling, og har til daglig ansvaret for over 300 databaser fordelt på fire produktionsmaskiner.
Dertil kommer omkring 450 databaser i testmiljø.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere