Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 22. april 2002.
Forskellige papirtyper skal sikre Kodaks forhandlere ekstra indtjening i kølvandet på digitalkameraernes fremmarch.
Kodaks forhandlere skal have øjnene op for, hvilke indtjeningsmuligheder der ligger gemt i opsalg af blandt andet inkjet-papir.
For ifølge en markedsundersøgelse, Kodak netop har fået udarbejdet, er der en sammenhæng mellem udbredelsen af digitalkameraer og nedgangen i antallet af fotos, der bliver printet ud. Og det hul skal fyldes ud.
- De fleste forbrugere, som kombinerer traditionelt og digitalt fotografi, bruger deres digitalkamera til at tage snapshots, men ofte bliver billederne aldrig printet, siger Henrik Wind Jantzen, der er salgschef for Kodak Digital & Applied Imaging i Danmark.
Han forklarer, at markedsundersøgelsen vil blive brugt til at få øjnene op hos de Kodak Express-forhandlere, der eller risikerer at blive løbet over ende, når salget af digitalkameraer inden for de næste par år overhaler salget af analoge kameraer.
Tæt samarbejde nødvendig
Ifølge Henrik Wind Jantzen kan salget af inkjet-papir af forskellig art sikre indtjening via opsalg.
- Inkjet-papir er et velegnet medie til at bevare de billeder, som ellers aldrig ville komme på papir. Dels fordi der findes inkjet-papir til en lang række forskellige formål, og dels fordi der med inkjet-papir reelt kun er to klik mellem en situation, man ønsker at fastholde, og det færdige papirbillede. Kodaks erfaring med fotografisk papir er opbygget over mere end hundrede år.
Udfordringerne for alle, der arbejder med udviklingen af fotografisk papir, ligger i at samarbejde så tæt med producenterne af printere og blæk, at farvegenkendelse og finish når så høj en standard, at kunderne vil ofre penge på patroner, papir og printere.
Fotoprintere niche
Ifølge en netop udarbejdet rapport fra analysevirksomheden Gartner vil dedikerede foto-inkjetprintere fortsætte med at være en nicheforretning, mens multifunktions inkjet-printerne i hjemmene flere år frem vil være gode nok til at dække de behov, den fotograferende forbruger har.
Således var hele 97 procent af de inkjetprintere, der i 2000 blev solgt i USA, traditionelle modeller og kun tre procent dedikerede foto-inkjetprintere.
Indtjening på salget af tilbehør til de forbrugere, der vælger at printe deres fotos ud i hjemmet, er ifølge Gartner stadig stigende og vil være det i flere år frem.
Og uanset, om det bliver de dedikerede foto-printere eller standardmodellerne, der kommer til at dominerer salget, vil indtjeningen på forbrugsstoffer fortsat være mulig for forhandlerne.
Billedtekst:
Henrik Wind Jantzen, der er salgschef hos Kodak, mener, at markedsundersøgelsen kan lukke øjnene
op hos forhandlerne.
Foto: Torben Klint