Pludselig var der et koncept

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. april 2002.


Fire multimedie-designstuderende udviklede et komplet marketingkoncept med websted og merchandise til en bogklubs børnebogssalg.

Der er kæmpe forskel på at lave et projekt til en fiktiv virksomhed og så en rigtig opgave for en virksomhed, der findes i virkeligheden. Bonniers bogklub 12 Bøger manglede et ordentligt stykke markedsføring af deres børnebogklub, og fire multimediedesignere fra Lyngby Uddannelsescenter lavede et elektronisk markedsføringsprojekt for bogklubben. Projektet blev et omfattende website med boganmeldelser, animerede web-eventyr og merchandise for børn, og bogklubben var ret begejstret, fortæller den ene af deltagerne, Frida Skov:
- På andet semester på multimediedesigneruddannelsen fik vi opgaven: Find eller forestil jer, I har en virksomhed og lav en markedsføringskampagne. Tre af os i gruppen har børn, så vi fandt frem til bogklubben, der ikke havde et website for deres børnbøger. Bogklubben synes, det var en god ide, så vi fik lov til at lave det, fortæller Frida Skov.
Efter at have gennemført en virksomhedsanalyse og interviewet marketingchefen og en redaktør i bogklubben, gik de i gang.
- Vi fandt på, at vi skulle skabe interesse om bogklubben. Vi lavede et lille børneunivers. Mange ting, der er beregnet til børn, henvender sig i virkeligheden til forældrene. Men vi ville lave noget, der henvender sig til børnene, sammen med en forældredel, selvfølgelig, for det er jo dem, der skal betale.
Stort fagligt udbytte
Det var ikke aftalt fra starten, at deres projektarbejde nødvendigvis også skulle bruges til noget, men da projektet var færdigt, kunne de fire studerende se, at de havde fået skabt et egentligt koncept, som bogklubben var interesseret i at købe.
- Der skete så en masse udskiftninger i personalet derinde, så det er ikke blevet gennemført endnu. Vi har tilbød at lave det til vores hovedopgave, men forhandlingerne er nu gået stå. Den seneste melding er dog, at de gerne vil vende tilbage til forhandlingen om, hvad vores prototype skal koste, sige Frida Skov. Derfor kan Computerworld heller ikke vise et dump fra den hjemmeside, de fire studerende har skruet sammen, med sjove eventyrfigurer, plakater, direct mail-breve og kasketter.
Uanset om børnebogskonceptet bliver solgt og ført ud i livet eller ej, har arbejdet med at udvikle givet et stort fagligt udbytte, mener Frida Skov.
- Jeg fik meget ud af det intensive samarbejde med de tre andre. Alle arbejdede på alle opgaver, men med fokus på hver sin rolle. Jeg havde projektlederrollen, hvor jeg lærte noget om at overskue et multimedieprojekt.
Ikke bare sige ja
Inden multimedie-studerende sendes ud på projekt i felten, får de en introduktion, som forbereder dem på mødet med det rigtige erhvervsliv. Her lærer de blandt andet om ophavsret og om, at de skal kunne dokumentere deres arbejde. Kan de ikke det, gælder det ikke som en bestået i opgave i skolemæssig forstand.
- Man skal være opmærksom på, hvad man aftaler, og ikke bare sige ja til virksomhederne. Man beder i virkeligheden virksomhederne om lov til at lege med deres rammer. Man skal have til at dokumentere, det, man laver og ikke bare indgå som en del af virksomhedens produktion, siger Frida Skov.
Hun er sammen med sine studiekammerater i gang med det sidste semester på den to-årige mulitmediedesigneruddannelse, der sender de første kandidater på gaden til sommer.

Billedtekst:
Multimediedesignere fra Lyngby Uddannelsescenter har lavet et elektronisk markedsføringsprojekt for Bonniers børnebogklub. Modelfoto




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere