Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. april 2002.
Netværksgiganten 3Com er på vej ind på det tunge netværksmarked - igen. I foråret 2000 droppede 3Com ellers dette marked til fordel for privat-markedet.
Den økonomiske istid efter dotcom-nedsmeltningen har fået 3Coms gamle kunder til at holde på deres udstyr, sådan at 3Com har kunnet bevare en stor del af kundeflokken. 3Com indrømmer åbent, at det har reddet virksomhedens re-introduktion på den tunge del af netværksområdet.
Den nordiske topchef i 3Com Jon Bjørnland siger:
- Set fra vores synspunkt var dotcom-krisen en positiv ting. Den har fået eksisterende 3Com-kunder til at holde fast på deres gamle 3Com-udstyr, da der ikke har været plads til nyinvesteringer. Og dermed kan vi i dag fortsætte med at levere til disse kunder. Samtidigt har vi kunnet holde Cisco fra at snuppe disse kunder.
Fejlslagen strategi
Jon Bjørnland fortæller, at man på nordisk plan har mistet under 20 storkunder på det strategi-skift, som 3Com foretog i foråret 2000. Her droppede 3Com den tunge del af deres aktive netværkskomponenter for at koncentrere sig om privatmarkedet og internetenheder.
Det efterlod en flok ophidsede forhandlere af 3Coms netværksprodukter. Produkterne blev droppet meget brat, hvilket gav forhandlerne store problemer i forhold til deres kunder.
Og kunderne opdagede, at deres investering i 3Com-udstyr tilsyneladende var en fremtidsløs strategi. 3Coms konkurrenter var samtidig ved at falde over hinanden for at få stikkene ind hos 3Com-kunderne.
- I 2001 gik det op for os, at det var en fejlslagen strategi, og vi begyndte igen med produkter til det professionelle marked. Her prøver vi at introducere produkter, som indeholder ekstra faciliteter i forhold til konkurrenternes. Men vi er godt klar over, at det er markedsføring op ad bakke, siger Jon Bjørnland.
Som eksempel på den nye produktstrategi nævner han en gigabit Layer 3 switch SuperStack 3 4400 SE, som 3Com lige har annonceret.
- Denne switch har for eksempel mulighed for opgradering til Layer 4 switching i software, hvilket giver mulighed for applikations-switching. Vi er nødt til hele tiden at tilbyde lidt ekstra i produkterne, specielt på de områder hvor markedet er prisdrevet.
Billedtekst:
Jon Bjørnland, som er 3Coms nordiske topchef for netværkskomponenter, indrømmer åbent, at 3Coms drop af markedet for tunge netværkskomponenter var en fejl.