Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. marts 2002.
Under den sædvanlige fernis af farver, støj og storskærme var det på Cebit et ændret job-marked, der mødte virksomheder, besøgende og udstillere på årets messe. I kølvandet på krisen meldte udstillerne om færre kunder og
kandidater, men samtidig om bedre kvalifikationer.
Hannover: To etagers rekrutteringsorgie er nok den bedste beskrivelse af Cebit-messens hal 10. I et inferno af musik, storskærme og mennesker kæmpede virksomheder side om side med jobdatabaser om de besøgende kandidaters gunst. På de mere kuriøse stande kunne man søge job via mobiltelefonen i tilfælde af, at man spontant skulle få lyst til at skifte stilling mellem messehallerne og Hannovers banegård. På en anden stand kunne man, til tonerne af Ricky Martin, danse sig til et jobtilbud med en elektronisk maracas i hver hånd. De søde sombrero-klædte piger fra den tyske virksomhed havde dog begrænset held med at lokke latin-trin ud af de besøgende.
Færre kandidater
og virksomheder
Men det var de seriøse tilbud, der dominerede messen, og velkendte jobdatabaser, som Jobpilot, StepStone, Monster og Jobline, stod tydeligt frem i landskabet. Blandt repræsentanter fra jobtjenesterne var der enighed om, at Cebit er et must, men at den økonomiske krise har sat sine spor på messen.
- Der er igen tvivl om, at det er en god ide at være repræsenteret her, alle vores konkurrenter er her jo også, men det er mit klare indtryk, at der er færre kandidater her i år og færre virksomheder. De forrige år har vi oplevet, at virksomheder brugte vores stand som et sted at mødes med kandidaterne. Det er ikke tilfældet i år, siger RenÈ Schulze, eventansvarlig hos Monster.de.
Også StepStone fornemmede en forandret messe.
- Cebit er meget vigtig for os. Vi har en selvstændig afdeling til vores IT-rekruttering, og messen er meget velbesøgt af den rigtige type kandidater. Om dette års messe må jeg nok indrømme, at førstedagen var rigtig sløv. Anden dagen har budt på lidt flere kandidater, men antallet ligger stadig under, hvad vi så sidste år. Til gengæld er kvalifikationerne højere, siger Nicole Göttlicher, chef for public relations hos StepStone.de.
Velforberedte kandidater
Blandt virksomhederne, der søgte kandidater, kunne man finde en lang række af Tysklands største virksomheder blandt andet BMV, Bayer og Deutsche Bank. Alle meldte om en messe med godt kvalificerede kandidater.
Michael Büchling er repræsentant for det verdensomspændende konsulentbureau DMR, der specialiserer sig i e-business.
- Vi har lige startet afdelinger op i Tyskland og Østrig og skal bruge rundt regnet 250 folk. Jeg er indtil nu meget tilfreds med, hvad vi har opnået her på messen. Kandidaterne kommer ikke bare forbi, de har kigget på vores websted og er velforberedte, siger han.
Billedtekst: - Der er færre virksomheder, der henvender sig på vores stand i år i forhold til tidligere. Omkring 98 procent er kandidater, siger RenÈ Schulze, Event Manager for Monster.de.