Krisens lyse sider

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. marts 2002.


Opsvinget er udskudt, skrev vi på forsiden af forrige udgave af Computerworld. Baggrunden var ITEK's konjunkturbarometer for virksomhederne i IT-, tele-, og elektronikbranchen. Dette viste, at virksomhederne har sænket forventningerne til den umiddelbare fremtid - især på teleområdet, som ellers ventes at skulle trække hele IT-sektoren i gang.
Det er især mobilsektoren, der er stækket. Kunderne - teleselskaberne - er tynget af gæld. Alligevel viser den netop afholdte mobilmesse 3GSM World Congress, at krisen trods alt har et par lyse sider: Mobilmessen var den hidtil største og bedst besøgte, og stemningen kunne nærmest beskrives som fortrøstningsfuld.
For det første har krisen medført, at de store armbevægelsers tid er forbi. Alle løsninger og teknologier er umiddelbart realiserbare. Der er fokus på at tjene investeringerne ind på kort sigt, og det medfører, at der bliver lagt betydelige kræfter i at etablere løsninger, der fungerer.
Det virker måske paradoksalt, at der skulle en krise til for at nå dertil. Men få i mobilbranchen tør bruge den i IT-verdenen ofte sete model - ingen nævnt, ingen glemt - med at sende et halvfærdigt produkt ud i butikkerne for at rette det til hen ad vejen. Risikoen for, at kunderne bliver væk, er for stor.
For det andet har krisen skabt en situation, hvor alle taler med alle. Der er opstået en ikke før set vilje til at samarbejde på kryds og tværs mellem alle mulige selskaber, der har med mobilområdet at gøre - store og små, europæere, asiater og amerikanere, fra telefonproducenter til tjenesteudviklere. Og dette skaber faktisk bredere produkter og løsninger hurtigere i forhold til den gamle model, hvor selskaberne prøvede at klare det hele selv.
Endelig arbejdes der ihærdigt på at etablere samarbejder på tværs af teknologier. Nu tror man ikke længere, at det vil ende med, at en teknologi regerer over de andre og binder dem i mørket. I stedet går bestræbelserne ud på at lade trådløse lokalnet, Bluetooth og nuværende og kommende mobilnet supplere hinanden, så brugeren kan vælge mellem en vifte af teknologier efter behov.
Selv om kuren gør ondt, er der tegn på, at den fører noget godt med sig.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
itm8 A/S
Outsourcing, hosting, decentral drift, servicedesk, konsulentydelser, salg og udleje af handelsvarer, udvikling af software.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere