Hyletoner og pigebands

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 22. februar 2002.


Leif Bomberg har
udsendt modemsignaler i lokalradioer, solgt et pigeband på auktion, blevet jagtet af Scientology, afsløret sikkerhedsproblemer på Dankortet, spillet som DJ og har været i computerbranchen
siden 1981. I dag kender han derfor gud og hvermand, og summer rundt i pr-branchen.

20 år på underholdningssiden af IT-branchen har givet Leif Bomberg et cv, der spænder fra forsidehistorier om popbandet Mabel til pr-styringen af børsintroduktioner.
Han er da også en person med mere end almindelig fart på. Frisuren hos Leif Bomberg har altid set ud, som om han lige har kørt nonstop fra Sønderjylland (helt bestemt Tønder) i en åben sportsvogn og just er landet på stolen ved siden af en.
Alle, der kender ham, kender også hans lidt spidsmusagtige energiniveau. Faktisk er der en bred forståelse i bekendtskabskredsen, at Leif "summer" rundt. Han har svært ved at sidde stille, stå stille eller bare være stille.
Lyd og computere
Og Leif har en stor bekendskabskreds efter at have været i IT-branchen siden begyndelsen af firserne.
En branche, som han kom ind i, fordi han kedede sig på dagbladet Vestkysten, hvor han var landet frisk fra Journalist-højskolen. Et tilbud om at komme til København og være med til at præge bladet High Fidelity trak mere end de sønderjyske lokalnyheder.
Leif havde allerede haft fingeren i pladerillerne på Journalisthøjskolen, idet han tjente til studierne som DJ på lokale diskoteker. Desuden var han med i Danmarks første lokalradioforsøg, hvor Leif opdagede sin phonogene mikrofonstemme.
Karrieren på High Fidelity blev dog hurtigt erstattet af en opgave med at få søsterbladet Ny Elektronik banket op. Men her var byggesættene til diskotekslys blevet truet af den sidste nye mode - mikrocomputere i alle mulige afskygninger.
- Der kom simpelthen mere og mere computerstof i bladet. Til sidst så meget at der kom et spin-off, nemlig bladet Alt om Data, der dukkede op i 1982. Det var samme år, som pc'en dukkede op, og den, syntes vi, var både stor og grim. Dertil var den bare dyr, og jeg troede faktisk ikke på den, siger Leif Bomberg, og fortsætter:
- Jeg husker den tid som morsom. Dels var der langt flere computerfabrikanter end i dag, dels var der langt flere eksperimenter og derfor også langt mere interessant stof til artikler, end der er i dag. Det var simpelthen nemmere at blive imponeret.
Pigebands og hyletoner
For at være helt sikker på ikke at skulle komme til at kede sig, startede Leif Bomberg op som DJ på den københavnske lokalradiostation The Voice, hvor han sammen med Henrik Hannibal blev en af de velkendte radiostemmer i København.
De bidder af fritiden, der var tilbage, blev brugt på kreative projekter som et publicity-stunt for pigebandet Clinic Q, der ikke kunne få en pladekontrakt. Leif Bomberg var med til at stable en auktion over bandet på benene, hvor Clinic Q blev udbudt til højest bydende pladeselskab. Det lykkedes til fulde, og siden skiftede bandet navn til Miss B Haven.
Naturligvis blev der foldet IT ind i lokalradio-aktiviteterne også.
- Ved et uheld kom vi på The Voice til at putte et databånd til en computer i en almindelig båndoptager, og vi opdagede at båndets data kunne afspilles som lyd. Så kom vi på den ide at udsende signalerne i radioen, sådan at lytterne kunne optage dem og putte båndene med småprogrammer i deres mikrocomputere, der dengang anvendte kassettebånd som datamedie.
Han fortsætter:
- Det var nok den første digitale distribution i Europa. Det lød forfærdeligt med hyletonerne, men alle syntes, at det var genialt, bortset fra Socialdemokratiet, der havde sendetid lige efter DataVoice, som programmet hed.
Et hop til pr
Efter Alt om Data blev Leif Bomberg chefredaktør for bladet Datatid, hvor han kørte en alternativ profil.
Det gav sig for eksempel udtryk i artikler om Scientologys computeranvendelse, der medførte uvenlig interesse fra organisationens side. Også sikkerheden bag Dankortet blev taget op af Leif Bomberg i samarbejde med BT, hvilket fik PBS til nærmest at falde ud af kortlæseren i ren panik over artiklerne.
Det var sidst i firserne, og dermed før internet, men Leif Bomberg fik startet en elektronisk nyhedstjeneste - Datatid Daily - op via det BBS, som Datatid kørte med programmer og datafiler.
Men et godt tilbud fra pr-virksomheden Burson-Marsteller fik Leif Bomberg lokket over på den anden side af medie-verdenen, hvor han har slået sine folder siden.
Han siger:
- Pr er altså meget mere end bare at skrive pressemeddelelser. Det er alt fra kanten af reklame til rådgivning omkring kriser, kommunikationsstrategier, image og medieverdenen. Som journalist var min loyalitet rettet rent mod læserne.
Leif Bomberg fortsætter:
- Som pr-person er loyaliteten trefoldig. Jeg skal naturligvis være loyal over for vores kunde, men også over for den journalist, som jeg kommunikerer med. Og endelig skal jeg være loyal over for etikken. Vi siger simpelthen nej til opgaver, hvor etikken ikke er i orden.
Fuld fart frem
Rent privat er der ingen børn i Hellerup-villaen. I stedet er der diverse pop-trofæer, for eksempel Mabel-forsangerens Dannebrogs-farvede scenestøvler fra et Melodi Grand Prix og en lille samling af amerikansk
countrymusik. Om fremtiden siger Leif Bomberg:
- Tja... en ting er sikkert: jeg er meget dårlig til at kede mig.

Billedtekst: Leif Bomberg arbejder i dag i en af Danmarks største pr-
virksomheder og siger:
- Det er ikke nogen hemmelighed, at pr-branchen - ligesom IT-verdenen - er påvirket af den generelle krise. Jeg tror, at integration bliver et nøgleord for begge brancher. IT er i dag ikke længere kun bokse, der skal flyttes. IT og tele er en vigtig del af samfundsstrukturen og
erhvervslivets rygrad. Derfor skal IT og tele løftes op på
øverste ledelsesniveau.
Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere