Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. februar 2002.
Manglende markedsføring bremser salget af Zeptor.
Kolding-firmaet Kanitech har brugt millioner af kroner på at udvikle den trådløse musepen, Zeptor, men endnu kan virksomheden ikke høste frugten af flere års udviklingsarbejde. For mens produktet er en væsentlig forbedring i forhold til Kanitechs tidligere hovedprodukt, Freepen, oplever forhandlerne endnu ikke den forventede efterspørgsel.
- Lidt sat på spidsen er problemet, at vi skal bevise, at Zeptoren sælger, før vi kan få tilført de nødvendige markedsføringsmidler fra investorerne. Men før vi får åbnet kassen til markedsføringsmidlerne, kan vi ikke få slået kundernes øjne op for produktet, siger salgschef hos Kanitech, Klaus Skeem.
Ekstra chance
Han forklarer, at man i første omgang kigger indad i organisationen for at skaffe ekstra kapital, hvilket vil sige mod de eksisterende investorer, der bandt andet er Legos investeringsselskab LMX-Business Development.
- Men hvis der kommer en ekstern investor forbi med en posefuld penge, tager vi bestemt også gerne imod dem, siger han.
Hos forhandlerne har man valgt at give Kanitech en ekstra chance. Mens Freepennen skabte mange frustrerede kunder, er Zeptor meget mere gennemtestet, og blandt andet derfor har Kanitech fået opbygget en fornuftig kanal bestående af såvel distributørerne Ingram Micro og EET som en række småforhandlere og detailkæder.
En rundringning til et tilfældigt udpluk på forhandlerlisten viser, at forhandlerne har tillid til produktet, men mangler noget synlighed i markedet.
Kender den ikke
- Folk er positive over for Zeptoren, men der er ikke nok, der kender dem. Derfor har vi endnu ikke solgt det store, siger Jess Olesen fra Data Gården i Kolding.
Hos Computer City i Randers har man heller ikke solgt andet end et par stykker.
Samme melding kommer fra Amager Electronic, Herning Elektronik & Data og Polytech i Odense.
Hos NEM Computer har man solgt 16 af slagsen, men også herfra lyder kritikken, at Kanitech ikke er aggressiv nok.
- Vi har overhovedet ikke mærket noget til, at de vil være i markedet. Deres produkt er meget bedre end Freepennen, hvor vi fik 143 tilbage med fejl ud af 170 solgte. Men de skal være mere aggressive, hvis vi skal have salget i vejret, siger salgskonsulent Rasmus Willendrup hos NEM Computer.
Klaus Skeem hos Kanitech siger, at salget i Holland og Norge går bedre end herhjemme, og at man kan blive tvunget til at koncentrere sig om det marked, hvis de potentielle kunder herhjemme ikke tager Zeptoren til sig.
- Men der skal ikke være tvivl om, at vi gerne vil have succes på det danske marked, hvor kunderne og forhandlerne kender vores forhistorie med Freepennen. Vi ved, at der er et marked for vores produkt, og vi skal nok få salget i gang herhjemme også, lyder det fortrøstningsfuldt fra Klaus Skeem.
Billedtekst: Salgschef hos Kanitech, Klaus Skeem ved godt, at forhandlerne efterspørger markedsføringsmidler, men før produktet sælger, er der lukket for marketingmidler fra de eksisterende investorer