Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 18. februar 2002.
Mærsk Data er takket være logoet nu kun 38 procent afhængig af
A. P. Møller-koncernen.
Mærsk Datas vision om at blive mere uafhængig af moderkoncernen er blevet realiseret gennem effektive alliancer og i kraft af den syvtakkede stjerne.
- Da vi i 1996 annoncerede, at vi ville have en omsætning på to milliarder kroner inden udgangen af 2001, var der mange, der rystede på hovedet. Men vi havde troen på, at det kunne lade sig gøre, og vi havde planen for, hvordan det skulle gøres, forklarede Mærsk Datas administrerende direktør, Steen H. Knudsen, da han talte på IT-Branchens og Computerworlds konference IT Agenda 2002.
Markedsledende
Som eksempel på en succeshistorie, gennemgik han Mærsk Datas alliancer med andre virksomheder og fokus på forretningsområder siden 1996, og han tog udgangspunkt i den situation, at Mærsk Data i 1996 fik over 90 procent af sin omsætning gennem ordrer fra moderkoncernen, A.P. Møller.
- Vi var bevidste om, at vi skulle have minimeret den andel, og derfor var det vigtigt at få fastlagt, hvad det var, der kunne adskille os fra alle andre. Efter grundig gennemgang kom vi frem til, at det faktisk kun var stjernen i logoet, vi kunne differentiere os på, sagde Steen H. Knudsen med et smil på læben.
Med stjernen og dermed ejerne i A.P. Møller-koncernen i ryggen har Mærsk Data lånt penge til at få gennemført et hav af opkøb, overtagelser og alliancer. Alt sammen med det klare formål at blive markedsledende i de brancher, man gik ind i, hvilket også er lykkes på flere områder.
- Partnerskabet med Danske Bank om etableringen af DM Data gav os med et slag en markedsledende position på driftcenter-siden, og på samme måde har købet af blandt andre det tidligere KD Data Gruppen, LEC og Infocom gjort os markedsledende i de respektive brancher, sagde Steen H. Knudsen.
Med alliancerne på de ovennævnte områder sad Mærsk Data ifølge Steen H. Knudsen på 70 procent af løsningerne til fagforeninger og fagforbund, ligesom virksomheden i et hug fik en omsætning på over 325 millioner kroner på landbrugssektoren. Desuden sikrede opkøbet af de sidste 50 procent i Infocom i 2001 Mærsk Data rollen som den næststørste leverandør til forsvaret.
Midretalsaktionær
som noget nyt
- Men så kom år 2000 som bragte e-hypet, og den hoppede vi også med på gennem investeringer i ti e-relaterede virksomheder. Det bød samtidig på den spøjse situation at blive mindretalsaktionær, hvilket vi aldrig havde prøvet før, forklarede Steen H- Knudsen.
Af de ti virksomheder, nyder de seks fortsat godt af stjernens beskyttelse, mens et er gået konkurs, tre er fusioneret og et er blevet solgt til anden side.
- Som en tommelfingerregel siger man, at ud af ti e-virksomheder bliver de to til succeser, to bliver fiaskoer og seks bliver en slags levende døde. Så må vi bare håbe, at det ikke er de seks, vi sidder tilbage med, lød det fra en oplagt Steen H. Knudsen.
Han løftede ikke rigtig sløret for, hvad Mærsk Data har på tapetet i fremtiden, men han forklarede dog, at strategien om branchedominans fortsætter, selvom man allerede har nået målet med to millioner kroner i omsætning, hvoraf kun 38 procent stammer fra ordrer fra moderkoncernen.
Billedtekst: På seks år er A.P. Møller-koncernens ordrer gået fra et udgøre over 90 procent af Mærsk Datas omsætning til kun 38 procent i 2001, forklarede Steen H. Knudsen på IT-Agenda 2002. Foto: Torben Klint