Samarbejd eller dø

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. februar 2002.


Det kan give kuldegysninger ned ad ryggen at tænke på, at for et år eller to siden var Norden verdens førende på mobilområdet: Først og fremmest fordi vi her havde havde det højeste antal mobilbrugere i forhold til indbyggertallet.

I dag er førerstillingen på mobilområdet ikke længere ubestridt. Mobilverdenen er ved at skifte fokus mod Østen.
Her har Singapore, Hong Kong, Korea og Japan efterhånden systemer, der er mere avancerede end de europæiske, og i øjeblikket er japanske producenter ved at gøre værdifulde erfaringer med det kommende 3G-system, der havde verdenspremiere sidste år i november.

Samtidig er der en mulighed for, at amerikanerne pludselig kan få betydning på mobilområdet. Hidtil har det været sådan, at både asiater og europæere har kunnet godte sig over, at her var endelig et område, hvor USA var bagud. Amerikanerne har bortauktioneret frekvenserne, og derfor har det ikke været muligt at etablere et landsdækkende system i staterne.

Men i USA har de verdens største udbredelse af PDA'er eller lommecomputere, som i disse år bliver udstyret med forbindelse både via trådløst lokalnet-teknologierne og via mobilnettene. Derfor vil de hurtigt blive i stand til at udnytte de hurtigere båndbredder i 3G.

Risikoen er, at det gamle førerområde, Norden, kommer uhjælpeligt bagud.

Japan har skabt sin position på, at mobilselskaberne har taget føringen. De har fået producenterne til at udvikle nye mobile enheder, og samtidig sørget for, at der er blevet lavet nye tjenester, og at løsningerne er blevet testet af. Dermed har brugerne haft services, der fungerede, fra første dag de har fået deres nye enhed i hånden.

Det er denne type samarbejder mellem udviklere af både hardware og software, mobiloperatører og tjenesteudbydere, der skal etableres og fremmes, hvis den danske mobilbranchen skal gøre sig håb om at være med.

Der er forsøg i denne retning med etableringen af Carriers Round Table-netværket, men der er stadig megen træghed og mistro. Mobilselskaberne har efter aftalerne om overtakserede SMS'er at dømme, stadig ikke forstået fuldt ud, at partnerne, der står for tjenesterne, også skal tjene penge. Og tjenesteudviklerne synes stadig at have urealistiske forventninger til, hvilke midler de kan få fra de gældsplagede operatører.
Til alle parter lyder opfordringen: Find sammen inden I kommer uhjælpeligt bagud.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere