Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.
Microsofts nye prispolitik med betaling efter forbrug er faldet flere store danske virksomheder for brystet og de overvejer en monopolsag mod deres helt dominerende softwareleverandør.
De første tegn på et ulmende oprør mod Microsofts nye prispolitik kom til Danmark for få dage siden. I udlandet har kritikken kørt i varierende styrke lige siden Microsoft lancerede sit nye prissystem sidste efterår.
Det nye licenssystem betyder, at kunderne ikke længere køber "et stykke software" til i princippet livsvarig ejendom, men derimod "køber en brugsret" i en periode til den ydelse og løsning, som den pågældende software kan præstere.
Umiddelbart lyder det som en ny prispolitik, der passer fint ind i den måde, som erhvervslivet fungerer på. Transport og beboelse lejes eksempelvis via leasingaftaler med biler og kontorareal. Trivielle IT-opgaver som lønkørsler og drift af store IT-systemer outsources og hostes ude i byen og ydelsen købes.
Det er en meget udbredt arbejdsfordeling i erhvervslivet. Mange standardopgaver lader virksomheder udføre hos andre virksomheder. De betaler for denne service og koncentrerer arbejdet om den såkaldte kerneforretning.
Hvad er så problemet med Microsofts nye prispolitik? Det er vel det samme, når man betaler for en leje af standard softwaretjenester som Windows-operativsystemer og Office-kontorpakker!
Penge og monopol
Svaret kom i ugens løb, da en af Danmarks store virksomheder Carlsberg klynkede i blandt andet Computerworld Online og Jyllands-Posten. Det drejer sig om penge og monopol. To vidunderlige våben for enhver erhvervsmand, især når han har rigeligt af begge dele og kan anvende dem til at bekæmpe andre med. Det hedder konkurrence. Højt værdsat af alle i Vesten.
Carlsbergs IT-direktør sagde ærligt, at han ikke havde et reelt alternativ til Microsoft, som ligger i mere end 90 procent af verdens computere. Så det var måske en monopolsag for Konkurrencestyrelsen.
Hvem har modet til at skifte skærmbilledet hos et par tusinde Carlsberg-ansatte til Sun eller Linux. Så det passede ham skidt at skulle betale en fast årlig leje inklusive opgradering. Han ville selv bestemme sin opdateringsfrekvens - og kunne hoppe en ny version over.
Danfoss og Novo var ikke i tvivl om, at de var hoppet i seng med Microsoft med de fordele og ulemper det nu kunne have. Mest fordele driftsmæssigt hos Novo, der på 11 dage kunne lægge Office XP ind på 6.500 pc'er i sit Microsoft-standardiserede IT-system.
Svaret er enkelt, den stærkeste vinder og monopoler er lovlige. Konkurrencestyrelsen skal blot fange et eventuelt misbrug. Det kender Carlsberg jo bedre end andre med over 90 procent af det danske øl-marked. Og Danfoss og Novo. Det er markedsmæssig styrke, som den dygtige virksomhed vil forstå at udnytte i licensforhandlinger med Microsoft.