Nyt dansk softwarefirma dykker prisen på CRM

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.


Den nye softwarevirksomhed CustomerWare går som en af de første ud med en CRM-løsning som selv enkeltmandsfirmaer har råd til.

Det er en af Nordens store informationshuse, Nordic Info Group A/S, som nu med fuld kraft går ind for at sælge internet-baserede forretningsløsninger til danske, norske og svenske virksomheders salg og markedsføring - såkaldt CRM.
Det er ifølge administrerende direktør Kristen Bager foreløbig det første og eneste produkt, hvor CRM-systemet er pakket sammen med opdaterede virksomheds- og persondata, som selv helt små firmaer vil kunne betale.
Nordic Info Group har købt 40 procent i et nyt softwarefirma CustomerWare A/S. De resterende 60 procent sidder iværksætterne Anders Bonde og Elisabeth Carnbring på. De er tillige direktører i det nye softwareselskab, som er udsprunget af deres snart 10 år gamle firma The Danish Object Company A/S.
Nordic Info Group har 350 medarbejdere og består af selskaberne RKI Kredit Information, Købmandstandens Oplysningsbureau og CreditInform.
The Danish Object Company, som er stiftet af ægteparret Anders Bonde og Elisabeth Carnbring, har siden 1992 leveret administrative forretningsløsninger til danske og udenlandske virksomheder, blandt andet en tung internet-løsning til Jyske Bank. Den nye CRM-løsning, som nu er placeret i CustomerWare-selskabet, er ligeledes udviklet i ægteparrets oprindelige Object-selskab.
Pris 20.000 kroner
- Vi har siden efteråret 2001 solgt CRM-løsningen til 50 virksomheder. Fokus er mindre virksomheder, som smertefrit kan bruge det uden egen IT-afdeling. Det kører på internet, løsningen er hosted af IBM Global Services, og prisen for en otte-brugerløsning inklusive friske virksomheds- og persondata fra Købmandsstanden er 20.000 kroner om året. Det er uhørt billigt og nemt, siger direktør Elisabeth Carnbring.
Hun vil ikke oplyse, hvor meget Nordic Info Group har betalt for det 40 procents køb og ejerskab i CustomerWare. Men hun siger, at det er kontant betaling, og pengene skal bruges til fortsat udvikling på softwareløsningen. Den skal således i første omgang oversættes til norsk og svensk. Allerede den 1. marts begynder Nordic Info Group salget i Norge under navnet CRM-Select. Sverige kommer til inden sommerferien, og et par europæiske lande , eksempelvis Tyskland og England, står på salgslisten efter sommerferien i år.
Stærk vækst
- Det nye er, at man kan købe en pakke, hvor CRM med kunde- og emnestyring hænger sammen med automatisk opdaterede data fra Købmandstandens Oplysningsbureau. Dertil kommer, at løsningen kører på internet. Det gør det til et billigt og nemt produkt for helt små firmaer, siger administrerende direktør Kristen Bager, Nordic Info Group.
Han tror på en stærk vækst i salget af denne type CRM-løsninger. Det gør livet nemmere og letter de administrative byrder for erhvervsfolk, og det er der salg i. Det er et klassisk problem for især små virksomheder, at de kæmper med forældede data på kreditoplysninger og markedsinformation, når salget skal planlægges og styres. Det problem skulle ifølge Kristen Bager nu være løst.
Billedtekst: - Vi går efter de 25.000 mindste virksomheder i Danmark. Mange har under 50 medarbejdere, og de har et stort og dyrt problem med at holde styr på kunderne og salget. Løsningen med en traditionel CRM-installation koster et par hundrede tusinde kroner. Men det koster kun en brøkdel med vores internet-løsning, påstår direktør Elisabeth Carnbring, CustomerWare. Foto: Torben Klint




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere