Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.
Billedtekst: De glade vindere af årets e-handelspris: LanguageWire, E-billet, E-boks, Skagenfood og Mærsk Sealand samlet sammen med dommerkomiteen i forgrunden, der bestod af folketingsmedlem Morten Helveg Petersen, Handelskammerets administrerende direktør, Lars Krobæk, og sekretariatschef, Christina Antorini, fra Forbrugerinformation.
Foto: Torben Klint
ANERKENDELSE. Foran godt 350 entusiastiske branchefolk var det Mærsk Sealand, E-billet og Skagenfood, der løb med førstepladserne, da e-handelsprisen 2002 blev uddelt.
Sejr: Har man brug for containertransport til søs, teaterbilletter eller friske fisk, er man som e-handlende rigtig godt stillet. Det blev klart, da Mærsk Sealand, E-billet og Skagenfood onsdag eftermiddag løb med e-handelsprisen 2002 foran 171 konkurrerende e-handelssteder. Det er tredje år at e-handelsprisen bliver uddelt, og godt 350 mennesker var samlet på Restaurant ABC på Frederiksberg til ceremonien.
Bedste business to business
E-handelsprisen blev uddelt i kategorierne B2B, B2C og Innovator. I kategorien bedste B2B-løsning var det Mærsk Sealand, der trak det længste strå og modtog førsteprisen foran Hydra Texaco og Danisco, der fik henholdsvis anden og tredjepladsen. Handelskammerets administrerende direktør og medlem af dommerkomiteen, Lars Krobæk, uddelte prisen og begrundede valget med, at Mærsks e-handel både belønner kunden og sparer penge for rederiet.
- Det er utroligt motiverende at modtage denne pris efter at have fulgt vores site gennem de sidste to år, hvor det har forvandlet sig fra en online-brochure til en B2B-løsning, sagde Steen E. Larsen chef for webudvikling hos Mærsk Sealand i sin takketale.
Web-stedet E-billet snuppede førsteprisen i B2C-kategorien foran et felt præget af gamle e-handels-kendinge. Andenpladsen gik til Lego, og Interflora snuppede tredjepladsen. Dommerkomiteens Christina Antorini, sekretariatschef fra Forbrugerinformationen uddelte prisen med begrundelsen, at siden stod for en genial udnyttelse af nettets muligheder.
Det er helt vildt
Størst var glæden nok hos Skagenfood, hvor salg og økonomichef Betina Kühn modtog førsteprisen for bedste e-handels innovator med et begejstret: DET ER HELT VILDT!
Skagenfood, der leverer frisk fisk til hele landet modtog prisen af folketingsmedlem Morten Helveg Petersen med begrundelsen, at Skagenfoods e-handel er til stor nytte for dem, der ikke bor tæt ved havet. Skagenfood vandt prisen foran Telmore, der tog andenpladsen for deres taletid på nettet-koncept. Fysioterapi-siden Fysio2 snuppede tredjepladsen.
Vinderne blev hædret med den ti kilo tunge Frithioff Johansen skulptur, som traditionen tro også blev uddelt i år.
Der var også priser til de lidt mere skæve websteder, der ikke helt kunne falde ind i de tre første kategorier. Her blev LanguageWire og E-boks hver premieret med bannerannoncer hos Jubii til en værdi af 60.000 kroner.