IT-verdenen er ved at finde formen

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. februar 2002.


Forståelsen for formgivning er stigende hos computerproducenterne, mener den
danske designer Niklas Jacob, der i Milano blandt andet har udviklet et Momo-rat til kørespil for Logitech.

Det kan være ad særdeles snørklede stier, der fører til IT-branchen: Når den 31-årige danske designer Niklas Jacob endte med at komme til at lave et eksklusivt rat til kørespil for Logitech, startede det med, at han ville studere malerkunst i Firenze.
Faktisk byggede det på lidt af en misforståelse, at Niklas Jacob oprindelig kom til Italien. Han havde indskrevet sig på kunstakademiet i Firenze i den tro, at det ville være en skole præget af de klassiske kunsttraditioner. Det var imidlertid en moderne kunstskole, som man finder dem overalt i verden. Derfor endte det med, at Niklas Jacob studerede selv - først de gamle mestre, men i stigende grad industriel design. Og da han var nødt til at finde noget at leve af, faldt det naturligt at begynde at beskæftige sig fuld tid med design.
- Rollen som sultekunstner eller boheme tiltalte mig ikke. Det, der fascinerede mig ved at male, var at arbejde med formen og at kommunikere. Det kunne jeg lige så godt gøre ved, som de klassiske kunstnere, der optog mig, at benytte min håndværksmæssige kunne til at formgive, fortæller Niklas Jacob.
Frigjort stil
For at komme ind i det pulserende norditalienske designmiljø var det dog nødvendigt for Niklas Jacob at revurdere sin nordisk prægede opfattelse af området.
- I Italien anses den skandinaviske designtradition for at være upersonlig og banal. Hernede er design stærkt kommunikerende og gør i høj grad opmærksom på sig selv, siger han.
- Dansk design er ret anonymt og konservativt i materialevalget. Danskerne tror tilsyneladende, at når bare der er brugt rustfrit stål, så må det være design. Set fra udlandet ser det ud som om der ikke er sket nogen særlig udvikling - og det er hverken rigtigt eller retfærdigt.
- Heroverfor har italienerne frigjort sig fra den funktionalistiske Bauhaus-tradition, og de eksperimenterer langt mere, når de vælger materialer.
Intuitive firmaer
Når italienske designere har udviklet deres egen friere stil, skyldes det ifølge Niklas Jacob, at virksomhederne arbejder langt mere intuitivt.
- I Danmark laver virksomhederne en markedsanalyse, før de gør noget som helst - og det samme gælder tyske og amerikanske firmaer. Hernede gør selskaberne i højere grad det, de tror på. I praksis kan dette betyde, at et selskab et andet sted i verden højst sandsynlig vil standse en planlagt ny cappuccinomaskine, hvis de konstaterer, at markedet er vigende. Et italiensk firma vil se det som en mulighed for at komme ind på markedet med en fræk ny model, siger han.
Design er noget af et modefag i Milano og omegn, så det er ikke specielt let at komme ind i den norditalienske designbranche. Og det bliver ikke lettere af, at mange italienske unge bliver boende hjemme, til de bliver gift, hvilket betyder, at mange kan arbejde gratis eller for en symbolsk betaling, mens de prøver at komme ind i deres drømmejob.
For Niklas Jacob blev denne periodes "værnepligt" dog ret kort, før han sad som projektdesigner hos Momo Design.
IT-branchen vågner
Momo er kendt for at lave håndsyede bilrat og specialfremstillede fælge til mærker som Lamborghini og Ferrari. Designafdelingen inden for dette selskab blev selvstændig i 1999 ved et management buyout, og den danske designer fulgte med over i et firma, der nu bredte sit arbejdsområde ud til at omfatte mere livsstilsprægede produkter med Momo-logo som ure, solbriller og motorcykelhjelme. En anden følge af selvstændigheden var, at selskabet i højere grad begyndte at arbejde med eksterne kunder.
På dette tidspunkt var Momo Design i kontakt med flere producenter af IT-tilbehør, der ønskede at gøre brug af ratdesignerens ekspertise - og navn - til at lave et mere eksklusivt rat til kørespil til computeren. I efteråret 2000 indgik Logitech kontrakt med Momo Design om udvikling af et rat til spil med Niklas Jacob som chefdesigner.
- IT-firmaerne er ved at forstå, at det efterhånden kan betale sig at investere i design. Tidligere kunne man som en tommelfingerregel gå ud fra, at de mennesker, der vil betale for godt design, ikke interesserede sig for computere. Sådan er det ikke mere. Desuden er de unge, der startede med at spille på Commodore 64, nu omkring de 30. Det betyder, at der også på dette område er et marked for folk, der vil have noget særligt, og som er villige til at betale 2.000 kroner for et rat til spil, siger Niklas Jacob.
- Jeg tror IT-udstyr er på vej bort fra kasse-designet og på vej til at blive mere egnet til at stå i et hjem. Tendensen til at hente musik på nettet og introduktionen af fladskærme vil fremme dette, siger han.
I alliance med ingeniører
Et på IT-branchens voksende forståelse for design er et projekt, hvor Momo Design sammen med højtalerproducenten Polk Audio for Hewlett-Packard udviklede et par temmelig syrede højtalere rettet mod unge mænd i tyverne, som ønsker at bruge pc'en til at spille, høre musik og se film på.
- Også i IT-branchen er den tid ved at være forbi, hvor designeren kom ind i billedet, når firmaet skulle have en "indpakning" til det færdige produkt. Som designere oplever vi at komme tidligere ind i udviklingsprocessen. Det stiller større krav til designfirmaerne. I dag er det ved at være almindeligt, at designfirmaer, der arbejder med IT-branchen, har software-
ingeniører tilknyttet. Det skyldes, at de tekniske afdelinger hos kunderne ofte vil være afvisende over for forandringer. Ingeniørerne skal hjælpe med at få ændringerne igennem, fortæller Niklas Jacob.
Siden færdiggørelsen af rattet for Logitech er Niklas Jacob blevet designmanager hos den japanske designer Makio Hasuike og arbejder blandt andet med at formgive køleskabe, vaskemaskiner og ovne for hvidevareproducenten Maloni.

Billedtekst: - Den tid er ved at være forbi, hvor producenterne i IT-verdenen bragte designeren til at sørge for "indpakning" til det færdige produkt. Nu erkender de, der er IT-brugere, der vil betale for design, siger den danske designer Niklas Jacob, der arbejder i Milano.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere