Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 4. februar 2002.
Hewlett-Packards billedskole skal tilføre kunden mere værdi og sikre detailkæderne.
På tre uger har 1.600 personer booket en plads på HP's billedskole, og nu er det forhandlernes tur til at lære fra sig.
Undersøgelser fra såvel Canon og HP peger på, at uddannelse i brugen af digitalkameraer, scannere og printere er den eneste vej til at løfte salget.
I Danmark har HP taget konsekvensen og selv udviklet en billedskole, hvor såvel forhandlere som slutkunder kan uddanne sig i brugen af de nye digitale produkter.
Samler støv
- Vores undersøgelser viser, at mange danskere allerede har en masse af det udstyr, der skal til for at komme skridtet videre med deres digitale fotos. Men i rigtig mange tilfælde får det lov til at stå og samle støv rundt om i stuerne, siger Marianne Christoffersen, der er billedredaktør hos HP.
Med billedskolen vil HP kunne kommunikere direkte med kunden og få oplysninger om deres forbrugsvaner og deres lyst til at købe nyt udstyr.
- Vi har ikke har lavet nogen udregning på, hvornår tiltaget har tjent sig selv ind gennem mersalg af produkter. Men det er klart vores forventning, at billedskolen kan være med til at løfte salget af både printere, scannere og digitalkameraer, samt tilbehørssalget af fotopapir og patroner, siger Marianne Christoffersen.
1.500 på bænken
Hun oplyser, at der tre uger efter billedskolens start er mellem 1.500 og 1.600 personer, der har booket en plads på den virtuelle skolebænk, mens omtalen har genereret mellem seks og syv tusinde ekstra besøgende på skolens hjemmeside. - Det er vi meget godt tilfredse med. Nu skal forhandlerne rundt om i landet til at være med, og vi regner med at nå cirka 30.000 elever i løbet af et halvt år, siger hun.
Boks: forhandlernes vurdering
Lader tiden vise
- Hos os er HP's billedskole ikke noget, der løfter salget endnu. Vi hører fra mange kunder, at de godt kunne bruge et sted, hvor de kan få hjælp til at komme videre, og derfor tror jeg også på, at det nok skal generere ekstra omsætning specielt på tilbehørssiden. Men om folk vælger at købe en ny scanner eller printer for at være opdateret, må tiden vise, siger butikschef Christian Fabricius hos Fona i Vejle.
Store forventninger
Claus Stokholm, der er 1. mand hos Zitech Computer i Århus siger om tiltaget:
- Det er efter min vurdering et helt rigtigt tiltag, HP har sat i gang, for vi kan se, at kunderne er interesserede, og skal jeg være ærlig, så var det nok ikke noget, vi som forhandler selv kunne have stablet på benene. Vi har kunder, det kommer ind med billeder af deres gamle hund, som de gerne vil have scannet ind og printet ud på noget godt papir. Det hjælper vi dem så med, og når de først forstår at bruge produkterne bedre, skal interessen for at købe nok også melde sig, siger Claus Stokholm.
Ingen målbar effekt
Hos Computer City i Odense oplyser Jakob Baunsgaard, at HPs billedskole ikke har genereret nogen målbar ekstra omsætning.
- Men jeg synes, det er et meget godt tiltag, som nok skal vække folks interesse, og så er det en billig måde at blive uddannet på, siger han.
Billedtekst: Marianne Christoffersen er som redaktør for HP's billedskole interesseret i to ting. Dels skal billedskolen skabe den nødvendige kontakt til slutkunderne og dels skal den skabe meromsætning hos forhandlerne.