Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. februar 2002.
EKSKLUSIVT. Online-afdelingen af det internationale auktionshus Sothebys har indgået aftale med danske Lauritz.com. Det giver danske sælgere af sjældne genstande mulighed for at nå et international og pengestærkt publikum.
Skulle der gemme sig en Van Gogh i loftsrummets støvede kroge, er der nu kommet en ny mulighed for at få det afsat til højest bydende på nettet. Den 24. januar indgik det danske auktionshus Lauritz Christensen en aftale med det internationale auktionshus Sothebys, der betyder et nyt samarbejde mellem de to huses online-afdelinger.
- Efter at have kigget på os i et års tid, kontaktede Sothebys os december sidste år. De ville gerne etablere et samarbejde og foreslog, at vi kom med i deres associates-program. Der er ingen tvivl om, at vi er meget glade for aftalen. Sothebys er et af verdens største og fineste auktionshuse. Sammenlignet med dem, ligger vi i fjerde division, siger administrerende direktør for Lauritz.com, Bengt Sundstrøm.
Sothebys sælger det sjældne
Samarbejdsaftalen giver sælgere hos Lauritz.com mulighed for at afsætte deres varer gennem Sothebys.com. Salg gennem det internationale auktionshus kommer på tale, når varen har tilstrækkelig høj kvalitet og prisramme til det internationale publikum. Genstande på Sothebys.com vurderes typisk til over 10.000 kroner.
- Selv om vi har næsten lige så mange registrerede brugere som Sothebys.com, er vores købere geografisk begrænset til Danmark og Sverige. Og vi skal nok få en god pris for vores genstande, men er det ikke sikkert, at vi får den absolutte bedste pris for de varer, der har en særlig høj kvalitet. Her er samarbejdet med Sothebys en stor fordel, fordi, de når ud til et internationalt og meget pengestærkt publikum, siger Bengt Sundstrøm.
Ifølge Sundstrøm ændrer aftalen med Sothebys ikke på prisen for hverken køb eller salg gennem auktionstjenesten.
Auktionshuset Lauritz Christensen, der har 35 ansatte, gik i luften med deres online-del i 1999 og har ligesom e-bay og mange andre auktionssider nydt stor succes. Huset har for nylig rundet online-bud nummer 1.000.000, og webstedet har et besøgstal på 45.000 om ugen. Lauritz.com omsatte i 2001 for 50 millioner kroner, og Bengt Sundstøm regner med at fordoble omsætningen i 2002. Der er samtidig planer om at åbne en afdeling i Tyskland.
De tre meste populære genstande solgt gennem Lauritz.com er malerier, danske designmøbler samt porcelæn og fajance.
Billedtekst: Gemmer dit pulterkammer på skatte som dette maleri af Manet, er der nu en dansk indgang til det internationale auktionshus Sothebys online-auktioner.