Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. januar 2002.
Den børsnoterede softwarevirksomhed Navision er med en sprængfyldt tegnebog gået på indkøb i
Europa efter teknologiselskaber.
Der står omkring en milliard kroner på bankbogen hos Navision. Den eneste børsnoterede, danske IT-virksomhed som hidtil har haft en markant vækst i år og det meste af 2001, mens de fleste IT-virksomheder er faldet i værdi og er billige til salg. En perfekt timing for den indkøbstur, som Navision netop har indledt på teknologivirksomheder.
Første stop Celenia
Første stop var købet af 35 procent af danske Celenia Software med en option på resten af aktierne. Celina med 13 ansatte har i flere år arbejdet for Navision med udviklingen af Payment Management og CRM-funktionaliteten (styring af kunderelationer), som er integreret i Navisions kerneprodukter Attain og Financials.
- Efter investering i distributions- og salgskanaler er det vort første teknologi-opkøb, men ikke det sidste. Vi kontrollerer selv vore grundlæggende kerne-ERP-produkter. Men vi kan ikke magte alt i de tilstødende software-produkter, i den såkaldte ERP2- familie eksempelvis kundestyring (CRM). Her vil vi i foreløbig Europa købe de teknologivirksomheder, som vi har brug for. Men det skal være kvalitet, for vi vil ikke være livredder for nødstedte og livstrætte firmaer, siger udviklings- og produktdirektør Niels Bo Theilgaard, Navision A/S.
Billedtekst: Vi køber kvalitet, for vi vil ikke redde nødstedte firmaer, siger udviklings- og produktdirektør
Niels Bo Theilgaard, Navision A/S.
Foto: Torben Klint