Den interesserede leder

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. december 2001.


Han begik masser af fejl, da han var chef for sin egen virksomhed. Han troede, at det var de ydre ting som ansvar, fester, løn og kok i kantinen, der betød mest for medarbejderne. I virkeligheden handlede det om noget helt andet. Flemming Christensen har skrevet bogen Keep the Spirit om, hvordan en leder skal lære sine medarbejdere at kende for at kunne motivere dem ordentligt.

"Jeg har set, hvordan fire chefer med modsatrettede værdier og overbevisninger har splittet en virksomhed i flere dele og skabt nye subkulturer, der modarbejdede hinanden, og jeg har oplevet, hvordan forskellige mennesker motiveres og demotiveres. Jeg har oplevet min egen magtesløshed ved ikke at vide, hvordan jeg skulle genetablere et fælles fodslag, en fælles kultur og fælles værdier, overbevisninger og mål."
Sådan skriver Flemming Christensen i forordet til sin bog, der netop er sendt i julehandlen. Keep the Spirit, hedder den med undertitlen: At begejstre sig selv og sine medarbejdere.
Bogen har baggrund i Flemming Christensens egne oplevelser med ledelse gennem de 14 år, han har været selvstændig som virksomhedsejer og leder. Ejerleder, kalder han det selv.
- Jeg kludrede i det. Jeg havde ikke fået etableret en kultur, hvor lederen sikrede en både faglig og en personlig vækst hos medarbejderen. Enten ved medarbejderen ikke, hvad der er vigtigt for vedkommende, eller også stimulerer lederen ikke den enkelte til at give udtryk for og arbejde med sine værdier. Derfor er det chefens vigtigste opgave at støtte medarbejdere til finde ud af, hvad der motiverer den enkelte, siger forfatteren om sine erfaringer fra IT-managementfirmaet FC Gruppen, der gik konkurs i 1997. I dag leder og ejer han firmaet Think About IT med fire ansatte på Østerbro i København.
Samme muligheder
Lederens udfordringer er ikke blevet færre med tiden, erkender Flemming Christensen.
De, lederne, er blevet trukket gennem endeløse rækker af forskellige ledelsesfilosofier, og senest er vi nået til følelsesmæssig intelligens eller ligefrem spirituel intelligens.
Selv om ledelse måske ikke grundlæggende har forandret sig meget de sidste 100 år, er der alligevel begyndt at indfinde sig en forståelse af, at det er medarbejderne, der gør den egentlige forskel.
- Alle virksomheder har overordnet set de samme muligheder for at rekruttere, producere, markedsføre sig osv. Det kan gøres på forskellige måder, men grundlæggende er konkurrencen mellem virksomhederne på det område lige. Det, der skaber forskellen mellem det ene og det andet firma, er kun medarbejderne. Derfor er det også chefens vigtigste opgave at engagere sig i de ansatte, for at finde det optimale frem i hver enkelt. Og har han eller hun ikke tid til det, skal det erkendes, og så må det være mellemlederens opgave at udfylde den rolle, siger Flemming Christensen.
Fejlfinder
Bogen Keep the Spirit indeholder en række værktøjer, der kan bruges til at finde ud af, hvilken type menneske, den enkelte medarbejder er. Blandt andet præsenteres Myers
Briggs Type Indicator, der er en videreudvikling af C.G. Jungs principper. Et andet værktøj, som Flemming Christensen tager op, er det såkaldte Enneagram, der ifølge forfatteren går mere i dybden end Myers Briggs-metoden. Ennea betyder ni (9) på græsk, efter de arketyper eller "livsmotiver", som denne typemodel opererer med.
Det er ikke det samme, som at ville sætte folk i bås, skriver Flemming Christensen i sin bog. Men det er helt afgørende at finde ud af, hvad det egentlig er, der driver og motiverer ens medarbejder.
For eksempel kan man i et firma have en medarbejder, som altid kritiserer kollegernes ideer. Til sidst orker kollegerne ikke at henvende sig til den pågældende, og ny indbyrdes kritik opstår. Da er det lederens opgave at finde ud af, hvorfor vedkommende kritiserer hele tiden. Måske er det angsten for selv at begå fejl? I det tilfælde vil den pågældende fungere bedre i en stilling, hvor han eller hun netop skal bruge sin energi på at finde fejl. Det er langt mere tilfredsstillende for vedkommende selv og kollegerne.
- Når man håndterer en konflikt ved at tage udgangspunkt i den enkeltes motiver, vil alle involverede blive inspireret til at være mere åbne over for menneskers forskelligheder. Det er jo netop vores forskelligheder, der er virksomhedens reelle styrke, siger Flemming Christensen.

Billedtekst: Det er medarbejderne, der udgør den egentlige forskel mellem virksomhederne. Derfor er det også dem, cheferne skal være mest engagerede i, mener Flemming Christensen, 38 år og ejerleder af IT-managementfirmaet
Think About IT.

Boks: Keep the spirit
Titel: Keep the spirit - at begejstre sig selv og sine
medarbejdere,
215 sider
Forfatter: Flemming Christensen
Udgiver: Think About IT
Pris: 285 kroner inkl. moms




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Despec Denmark A/S
Distributør af forbrugsstoffer, printere, it-tilbehør, mobility-tilbehør, ergonomiske produkter, kontor-maskiner og -tilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Dinner Roundtable: Sikre og skalerbare løsninger til den moderne komplekse infrastruktu

Traditionelle IT-sikkerhedsløsninger, såsom VPN'er, er ikke længere tilstrækkelige for de avancerede sikkerhedsbehov og kompleksiteten i moderne virksomheder. Det norske nationale cybersikkerhedscenter anbefaler derfor nu at erstatte SSLVPN/WebVPN-løsninger på grund af sårbarheder.

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere


NIS2: Indhold, krav og konsekvenser- sidste chance for at blive klar

Vi sætter på denne dag fokus på hvad NIS2-direktivet kommer til at betyde for din organisation. Du et overblik over direktivet og de skærpede krav, så du undgår bøder og sanktionering.

26. september 2024 | Læs mere