Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. december 2001.
Det er næsten 65 år siden Disneys Snehvide blev en klassiker. Men hvad har de syv små dværge lavet i mellemtiden? De har tilsyneladende været hos IBM, der nu satser på dværg-databaser.
Databaser med data fra IT-verdenens pygmæ-enheder vil have en vækstrate op over 1.000 gange mellem 1999 og 2004, er konklusionen fra en IBM-undersøgelse omkring udviklingen på database-området.
IBM forventer, at data fra intelligente køleskabe, biler, varmeanlæg og alt, hvad der ellers kan sættes en chip i, vil give en overvældende datamængde i løbet af de næste år.
Det samme gælder for data fra digitale medier og teleenheder, hvor IBM forventer en endnu større vækst på 10.000 gange i samme tidrum. Her er der tale om små antal af gigantiske objekter i en database.
Så det er muligt, at Snehvide lever lykkeligt med prinsen, men database-administratorerne kan rolig finde deres bit-hakker og megabyte-skovle frem for at få ryddet op i data-minerne.
- Naturligvis vokser de store databaser også i fremtiden. Det bliver dog de små databaser og mediedatabaserne, der viser eksplosiv vækst. Allerede dag kommer der mange typer af data ind i en virksomhed.
Dokumenter bliver scannet, der bruges digitalfoto til dokumentation og der kommer måske digital tale fra et omstillingsbord. Og der er ofte ikke den store forretningslogik i at lægge alle disse datatyper i en enkelt stor database, siger Thomas Gregers Honore Marketing Manager, EMEA IBM Data Management Solutions.
Den automatiske database
IBM mener derfor, at fremtidens virksomheder vil have flere databaser, der indholder data fra ikke-IT-enheder, og fra mobile enheder.
Et eksempel fra dagligdagen er mobiltelefoner. I fremtiden vil virksomheder kræve, at der tages backup af disse enheder efter IBM's mening.
Det betyder i følge Thomas Gregers Honore, at der vil komme flere databaser i en virksomhed netop med disse typer af data.
- Og hvilken som helst database er en database, som skal administreres, ligegyldigt dens størrelse. Derfor vil fremtidige versioner af DB2 indeholde kunstig intelligens, sådan at databasen bliver selv-optimerende, selv-reparerende og bruger-optimeret, siger Thomas Gregers Honore, og fortsætter:
- Hvis en bruger anvender forskellige enheder, vil databasen intelligent kunne cache data, sådan at der caches bestemte data, hvis det er en mobiltelefon, der bruges, mens andre data caches, hvis det er en almindelig pc, som brugeren anvender.
Han mener ikke, at IBM's ide med en flok af store og små databaser giver et administrationsmæssigt problem. Han siger:
- Vi må se på realiteterne. Ideen med at have en gigantisk database, der rummer al data i en virksomhed, den holder ikke i praksis. Derfor automatiserer vi database-administration i DB2 version 8, der kommer til sommer. Det gør det nemt, at drive en flok af databaser, og giver databaseadministratorerene ånderum til at se på optimering af de nye datatyper.
Ny teknologi til søgning
Denne udvikling med ikke-IT-enheder og digitale medier betyder også, at der skal findes nye applikationstilgange til data ifølge IBM.
Skal der søges i en billeddatabase, er det helt andre søgekriterier, der skal bruges, end i en almindelig finansdatabase, hvor man ikke har brug for kommandoer som "find lignende".
Her angiver Thomas Gregers Honore, at opkøbet af databasefabrikanten Informix betyder en styrkelse af DB2's muligheder for at håndtere medie-data, idet Informix netop havde kompetence i forbindelse med håndtering af mediedata.
- Og det nytter jo ikke, at have en billeddatabase i et forsikringsselskab med digitale billeder, hvis man ikke kan søge på dem. Det kræver nytænkning af applikationsudviklerne, sådan at håndteringen af de nye datatyper kan indgå i en forretningsmæssig sammenhæng.
Billedtekst: Fremtiden vil rumme små databaser med mikrodata fra for eksempel mobiltelefoner, og gigantiske databaser med digitale media. Det betyder, at der kommer flere databaser i virksomhederne i fremtiden, der kræver automatiseret drift, mener Thomas Gregers Honore Marketing Manager, EMEA IBM Data Management Solutions. Foto: Torben Klint