Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 7. december 2001.
Med salget af sit nye kommunale IT-system til Odense Kommune har Columbus IT
Partner slået hul på det kommunale marked.
Den første af to afgørende kommunale ordrer kom i hus for Columbus IT Partner, da Odense Kommune underskrev en købsaftale på det danske systemhus' nye kommunale IT-system Columbus Kommune.
Kontrakten gælder de såkaldte socialfaglige systemer, der dækker over kontanthjælp og aktivering, sygedagpenge, delpension, boligstøtte og boliglån samt ungdomsvejledning.
Odense har valgt at beholde sit gamle økonomisystem leveret af Kommunedata (KMD).
Største Axapta-løsning
Jan Bitterhoff, der bærer titlen Head of Mergers and Acquisitions i Columbus IT Partner, vil ikke oplyse, hvor mange penge kontrakten lyder på, men fortæller, at et helt kommunesystem koster op mod 50 millioner kroner. .
- Det har været en utrolig lettelse at skrive kontrakt med Danmarks tredjestørste kommune, og det er blevet behørigt fejret med øl til de medarbejdere, der gennem tre år har kæmpet for at få vores kommunale IT-løsning op at stå, siger Jan Bitterhoff, Columbus.
Columbus Kommune er en standardløsning baseret på Navision Axapta. Og med Odense Kommunes 350 samtidige brugere er det blandt de største løsninger baseret på Navision Axapta.
Systemet er udviklet og testet i Farum Kommune, som indtil videre er den eneste kommune, hvor systemet er i drift. Den anden bliver nu Odense, hvor systemet ventes køreklart senest den 1. juli 2002.