Mobilt på lokalnettet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. november 2001.


Boks: Virksomhedstelefoni
Virksomhederne har fået mange valgmuligheder, når det gælder den interne telefoni: De kan bruge trådløse DECT-telefoner, traditionelle omstillingsanlæg, IP-telefoni over lokalnettet - eller helt droppe skillelinien og købe mobiltelefoner til alle. Samtidig øges behovet for integration mellem mobilnet og fastnet og mellem telefoni og data. I denne uges tema koncentrer vi os om praktiske erfaringer med integration af mobiltelefoni og omstillingsanlæg samt IP-telefoni.

NESA koblede en stor del af medarbejderne på lokaltelefonnettet fra mobiltelefoner som led i en organisationsændring. Men det kræver en holdningsændring, mener selskabet.

Mange danske virksomheder har det sidste par år integreret mobiltelefoni i deres lokaltelefoni-systemer. Naturligvis har firmaerne i årevis haft medarbejdere, der benyttede mobiltelefoner professionelt, men nu er mobilerne ved at blive koblet på de lokale telefonnet, så de kan nås via firmaets omstilling.
Kampen om erhvervskunderne er hård blandt mobilselskaberne, fordi de har større forbrug, og fordi brugerne her er mindre tilbøjelige til at spare på samtaletiden. Sonofon har et af de mest profilerede erhvervsprodukter med deres MultiPlan-løsninger, der netop kombinerer omstillingen med både fastnettelefoner og mobiler.
Selskabet lancerede MultiPlan i marts sidste år, og rundede 1. november i år den halve million erhvervsbrugere på løsningen. Forsyningsselskabet NESA er en af de erhvervskunder, der har taget konceptet bredt til sig. Firmaet er på vej til at udbrede det yderligere med overflytningen til et nyt hovedkvarter.
- Vi arbejder meget proces-orienteret. Ofte starter du ikke dagen ved dit skrivebord, men møder en arbejdsgruppe. Telefonerne skal følge personen. Medarbejderen skal ikke være hægtet fast i et telefonstik, siger salgs- og marketingdirektør Thomas Bo Bramsen fra NESA.
NESA anslår, at omkring 80 procent af de cirka 850 medarbejdere er koblet op på lokaltelefonnettet med mobiltelefoner. Men ifølge Thomas Bo Bramsen kræver det mere end at bytte fastnet-apparaterne ud med mobiltelefoner at gøre firmaet mobilt.
- Det kræver en holdningsændring at arbejde mobilt. Det kræver, at brugerne stiller videre, og at de aflytter deres mobilbeskeder, siger han.
Kræver nye holdninger
Beslutningen om at koble en stor del af medarbejderne på telefonnettet fra mobiler blev taget i begyndelsen af 1999 som en del af en ændring af NESA's organisation mod at blive mere markedsorienteret.
- Det var muligheden for at benytte firecifrede kortnumre, der var afgørende for vores valg. Vi kunne ikke forestille os at gå fra at have korte numre på det tidligere anlæg til at skulle taste otte gange for at ringe til hinanden. Vi skulle mindst kunne bevare, hvad vi havde, siger Thomas Bo Bramsen.
Det er ikke alle medarbejdere hos NESA, der benytter mobiltelefon. Det skyldes ifølge Thomas Bo Bramsen især den kvalitetsforskel, der stadig findes mellem mobiltelefoni og fastnettelefoni.
- Du mister noget og du får noget ved at gå over til mobiltelefon. Sekretærer og andre medarbejdere, som for det meste sidder fast samme sted og som taler meget i telefon, foretrækker oftest fastnet-kvalitet, siger Thomas Bo Bramsen.
Nogle af de funktioner, som brugerne ønsker at bevare og som de ikke i dag kan få på mobiltelefonen, er for eksempel sekretærens mulighed for at se, om chefen taler, eller for at stille telefonen om, når brugeren er ude af huset.
Egen sender
NESA flytter efter planen 1. august næste år ind i et nyt hovedkvarter på Lyngbyvej ved Vangede. I den forbindelse vil selskabets telefonsystem blive opgraderet.
- I forbindelse med overflytningen til de nye bygninger vil vi yderligere kombinere mobil- og fastnet-telefoni og gøre endnu flere af de funktioner, der kendes fra et lokalt telefonnet, mobile. I øjeblikket er vi ved at kortlægge de enkelte medarbejderes behov, siger Thomas Bo Bramsen.
Allerede i dag har selskabet fået etableret egen mobilsendestation, dels for at få dækning inde i bygningen og i elevatorer med videre, dels for at kunne være sikre på altid at kunne koble på mobilnettet. Dette vil også være tilfældet i den kommende bygning: Det bliver ikke sådan, at et stort antal mobilbrugere ude på Lyngbyvej kan blokere telefonnettet for NESA's medarbejdere.
Starter forfra
Det er oftest ønsket om at effektivisere, der får virksomhederne til at beslutte at gøre lokaltelefonnettet mobilt, mener Sonofon.
- Firmaerne ønsker at kunne kombinere fastnet- og mobiltelefoner, de ønsker lokalnummerplaner, og de er interesserede i at have muligheden for at kunne begrænse brugen af mobiltelefon, så de udelukkende kan ringe til aftalte numre eller kun kan benyttes på firmaets område, siger Key Account-Manager Søren Pedersen fra Sonofon.
Mange firmaer bygger så vidt muligt deres mobilløsninger oven på deres eksisterende anlæg, men Søren Petersen støder også på virksomheder, der begynder forfra fra bunden.
- Nogle firmaer starter ud fra den erkendelse, at deres nuværende platform ikke er optimal. Da de ikke tror på, at de kan lappe sig ud af det, bygger de telefonnettet op på ny, siger han.
Vant til mobiler
Firmaernes motiv er at øge effektiviteten og spare penge.
- De sparer tid og deres medarbejdere bliver mere tilgængelige, siger han.
Den ofte lidt ringere lydkvalitet er sjældent et problem, mener han. I call centre er man typisk nødt til at have fastnet-kvalitet, men ellers er folk så vant til at tale i mobiltelefoner, at de accepterer eventuelle småforstyrrelser, siger Søren Petersen.
Ifølge Søren Petersen spørger virksomhederne altid til mulighederne for at overføre data hurtigere mobilt ved hjælp af teknologier som high speed data eller GPRS, men ikke mange er nået til at udnytte mulighederne.
- Vi kommer i løbet af det næste år til at se MultiPlan-løsninger, der omfatter en vifte af brugerflader, så de kan benyttes fra de nye kombinerede lomme-pc'er og mobiltelefoner, siger han.

Billedtekst: - Det kræver mere end at bytte fastnet-apparaterne ud med mobiler at koble medarbejderne på det lokale telefonnet fra mobiltelefoner. Der skal en holdningsændring til, siger direktør Thomas Bo Bramsen fra NESA.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
JN Data A/S
Driver og udvikler it-systemer for finanssektoren.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

04. september 2024 | Læs mere


Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

18. september 2024 | Læs mere


Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

25. september 2024 | Læs mere