Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 27. november 2001.
De store IT-giganter har indledt et veritabelt rustningskapløb for at få del i et nyt markedssegment, der spås en lysende fremtid.
IBM gør det, SAP gør det, EDS gør det og Baan gør det også: Alle satser de voldsomt på de teknologier, som tilsammen udgør begrebet Product Lifecycle Management (PLM).
Og det gør de, fordi verdensmarkedet for PLM-teknologi allerede om tre år ifølge en analyse fra IBM vil være enormt. Ifølge undersøgelsen vil det udgøre omtrent 280 milliarder kroner i 2005.
Det svarer næsten til en fordobling i forhold til markedets størrelse i år.
De fire IT-kæmper har alle oprettet særskilte divisioner, der skal tage sig af PLM. Samtidig forsøger smallere tekniske IT-firmaer som PTC også at positionere sig i markedet.
Ny stor bølge
- Vi tror at PLM bliver Èn af de næste store bølger i IT og vi rangerer PLM på linie med CRM og ERP, siger IBM's nordiske chef for PLM, Raimo Nikkilä.
PLM handler i bund og grund om integration af tekniske IT-systemer med dele af de administrative IT-systemer. Målet er at skabe en mere dynamisk proces omkring produktudvikling, indkøb, produktion og salg i producerende virksomheder.
PLM har sine rødder i teknisk IT. Virksomhedernes teknisk orienterede IT har typisk været delt op i discipliner som design og styring af produktdata (cad og PDM) produktionsplanlægning og styring af underleverandører (ERP og SCM) samt styring af service på produkterne (CRM).
PLM er en sammensmeltning af de dele af systemerne, der dækker design, produktion og tjenesteydelser omkring produkter.
Fra vugge til grav
Ifølge IBM indebærer PLM muligheden for samtidigt design, simulering og optimering af produkter i hele deres livscyklus.
Det vil medføre bedre kvalitet, højere produktivitet, færre fejl og et bedre overblik over de omkostninger, der er forbundet med at udvikle og markedsføre nye produkter.
Mange virksomheder slås med styring af ordrer, med stadigt mere komplekse produkter, med for mange fejl i designet af nye produkter, så der sent i processen må foretages kostbare ændringer.
Også styring af varianter og konfigurering af produkter volder typisk problemer.
Egen medicin
IBM har taget sin egen medicin og siger, at PLM-teknologi har sparet virksomheden for omkostninger på omkring 50 milliarder kroner siden 1993, blandt andet som følge af kraftigt reduceret udviklingstid for nye produkter, lavere udviklingsomkostninger og højere præcision i levering.
EDS vurderer, at PLM-markedet for mere end halvdelens vedkommende består af konsulent- og tjenesteydelser samt IT-drift og -styring. EDS-chefen Dick Brown forventer derfor at EDS' PLM-aktiviteter vil have en betydelig afsmittende effekt i form af øget omsætning hos EDS' andre fire divisioner.
Graf: Vækst i markedet for PLM
Graftekst: Konsulentfirmaet Cimdata har en noget mere forsigtig vurdering af PLM-markedet end IBM, men regner ikke omsætningen på hardware med. Kilde: Cimdata