Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. november 2001.
Børsnoterede Navision holder fast i tidligere udmeldinger om regnskabsåret 2001/02 efter gode tal i 1. kvartal fra 1. juli til 30. september 2001 - perioden omkring terrorangrebet i USA.
Det børsnoterede software-selskab Navision A/S er kommet ud med gode tal i årets første kvartalsregnskab i en ellers nedturspræget IT-branche. For perioden 1. juli til 30.september 2001 er salget vokset med 23 procent. Nettoomsætningen i 1. kvartal 2001/02 er på 332 millioner kroner sammenlignet med kvartalsomsætningen for et år siden. Driftsresultatet (EBITA) landede på 50 millioner kroner med en EBITA-margin på 15 procent sammenlignet med et underskud på 17 millioner for samme periode for et år siden.
For hele regnskabsåret, der slutter den 30. juni 2002 har Navision fortalt Københavns Fondsbørs, at forventningerne fastholdes. En vækst i nettoomsætningen til ca. 18 procent med en EBITA-margin på cirka 17 procent.
Udsædvanlig juni
På USA-markedet er salget i 1. kvartal faldet med 12 procent fra 42 til 37 millioner kroner. Det kalder Navision "et bedre end forventet salg", da selskabet havde forudset et fald på 15 procent, fordi omsætningen i juni var usædvanlig høj.
Sammen med den globale branding-kampagne vil Navision specielt for USA sætte endnu mere fart på marketing for at slå navnet fast i markedet. Alligevel nedlagde Navisions amerikanske selskab i sidste måned omkring 20 stillinger inden for produktservice. Men Navision-ledelsen siger, at fyringerne ikke har forbindelse med situationen efter den 11. september (terrorangrebet på World Trade Center i New York og Pentagon). Beslutningen kalder Navision for en strategisk justering af Navisions aktiviteter på det amerikanske marked.
Navision erkender dog, at terrorangrebene på USA den 11. september har medført en generel usikkerhed om den globale økonomiske udvikling.
Det kom efter en gryende optimisme på ERP-markedet i sommer. Men flere amerikanske Navision partnere rapporterer nu, at især større kunder i stigende grad udskyder købsbeslutninger efter den 11. september.
Alligevel tror Navision, at der fortsat er meget store markedsmuligheder i betragtning af selskabets relative små markedsandele.
Ifølge Gartner Dataquest var Navision i 2000 den femtestørste europæiske ERP-leverandør med en markedsandel på cirka tre procent, og på verdensplan den tiendestørste med en markedsandel på cirka en procent).